Waar koop je je zoute citroenen?
Die vraag stelt NRC's Thuiskok Marjoleine de Vos in de Leven &cetera bijlage van gisteren. Ze vergelijkt de boodschappen-moeite die een stadsculi moet doen om inkopen te doen met die van een plattelandsculi.
Beiden hebben zo hun voordelen: in de stad is alles te koop, maar niet altijd van de meest verse of goed uitgerijpte kwaliteit. Op het platteland leer je weer dat groenten echt lekker zijn. Zoals Marjoleine schrijft : 'De plattelandsgroenten leren je opnieuw waarom bonen, bieten en wortelen lekker zijn. Maar dan heb je bieten en wil je nog vis. Of lamsniertjes. Waar moeten die nu weer vandaan komen?"
En zo gaat het dus door: als je goede spullen wilt inkopen - spullen die iedereen overtuigen dat lekker eten zelf maken meer 'fun' en 'experience' opleveren dan de hele ingeblikte experience uit van het WWW, Hilversum en de kostbare shopping malls om ons heen - moet je wekelijks een paar honderd kilometer rijden.
Kan dat nou niet anders?, vraagt ze zich af. In Frankrijk heb je van die winkels met alleen maar vers én goed assortiment (dat trouwens maar heel klein is, maar wel voortdurend met de seizoenen meewisselt en daarom steeds voor een nieuwe ervaring zorgt). En daarnaast zijn er dan nog markten ook, met nóg buitenissiger spullen. Bijna wisselend met de week van het seizoen.
Alweer zo'n belevenis trouwens. TV en Internet zijn er niks bij en je kunt het nog echt in je mond steken ook.
Dat alles leidt natuurlijk tot maar één conclusie: "Het is gewoon een heel goed idee. De supermarkt met sterretje en zonder prijzenslag - met gewone redelijke prijzen, óok voor producenten"
Inderdaad, dat zo'n marketeer in Zaandam daar nou niet opkomt! By the way: de eerste Maison van den Boer 'Amaison-winkel' in de Amsterdamse Van Baerlestraat is inmiddels open. Maar ja, dat zijn redelijke prijzen voor het publiek met de dubbelgeparkeerde Porsches en de Landrovers Sport van de Prinsen- en Herengracht of uit Amsterdam-Zuid en Amstelveen.
Er is dus óók nog ruimte voor een formule gericht op echte culi's ;-)
Geef je wel even op om je interesse in zulke winkels te uiten, anders blijft het onzeker hoe groot die groep is , waar die woont en gelooft niemand dat het uit kan. Waar? Waarom niet hier!
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Tine, koken is niet zo ingewikkeld als je maar over dat hobbeltje heen wilt. Het publiek denkt dat het kookdebiel is geworden en het aanbod speelt daarop in met steeds meer kant-en-klaar. Jammer, want eenmaal over die hobbel heen is het een fluitje van een nog eens leuke cent ook.
Het Nederlandse publiek is al zo lang aan zo weinig gewend dat het in katzwijm valt zodra het een Franse, Belgische of Italiaanse supermarkt binnenstapt (en krijgt dan opeens wel gevoel voor koken?). Grappig dat ' lekker-minded' locals daar ook over hun supermarkt klagen ;-)
Ik vrees dat er maar een beperkt aantal mensen
echt behoorlijk kan kokenen geen snars verstand
heeft van producten, dus is de supermarkt op die
gebruikers afgestemd, jammer maar waar.
Kijk maar eens in die karretjes wat men koopt.
Als ik daar in kijk, denk ik; Daar ga ik vanavond
in ieder geval niet eten
Haha niets te verontschuldigen ook trouwens. Meer eten, minder praten, dat is wel beetje waar ik het om vind draaien ja. Vooral het eeuwige gedoe over markten en bio en culi en verantwoord en hoemeerjeweethoebeter enzo, het is voor zoveel mensen zo onbereikbaar, dat wordt wel eens vergeten. En toch blijft het mateloos interessant, dat eten van ons. Dus soms kan ik het toch niet laten hoor...
Hoi Petra, sorry! Want dat weet ik. Net als jij geloof ik meer in het plezier van wat lekker is dan het 'oeverloos gekwezel' daarover. Ik viel even van mijn geloof in een poging lollig te zin ;-)
PS: en ik voel me wino noch culi, eigenlijk. Dat klopt niet met wat ik doe en interessant vind, toch is het zo...