Activistische aandeelhouders kennen we al langer. Denk bijvoorbeeld aan Nelson Peltz bij Unilever. Ze nemen een aandeelhoudersbelang en eisen vervolgens dat het bedrijf financieel naar hun pijpen danst, of dat nu is door meer winst te maken en minder op duurzaamheid te focussen (zoals bij Unilever). Zulke aandeelhouders kunnen ook alleen de in hun ogen verkeerde topman ontslaan (zoals in het geval van Danone's Emmanuel Faber, zie de link).

'Engagement'
Ook in het geval van Heal willen de zorgverzekeraars te werk gaan door middel van 'engagement', oftewel invloed uitoefenen als aandeelhouder. Heal wil bereiken dat de fastfoodketens waar de alliantie zich op richt gezonder beleid ontwikkelen, klanten gezondere keuzes laten maken en stoppen met lobbyen tegen volksgezondheidsmaatregelen zoals een suikerbelasting. Daarmee sluit Heal aan bij de maatschappelijke trend naar een gezonder aanbod in fastfoodketens en een gezondere voedselomgeving, waarin mensen niet voortdurend verleid worden tot ongezonde keuzes.

Best opmerkelijk, schrijft het Financieele Dagblad. Een paar jaar geleden was de verontwaardiging nog groot, toen kranten schreven dat "de vier grootste zorgverzekeraars (CZ, Menzis, VGZ en Zilveren Kruis) miljoenen in aandelen en obligaties van fastfoodketens belegden". Uiteraard volgde een oproep aan toenmalig minister Ernst Kuipers (VWS) om in te grijpen. Dat kon de minister natuurlijk niet, want het beleggingsbeleid van de zorgverzekeraars is toch echt hun eigen verantwoordelijkheid.

Gezondheidsprogramma 'te duur'
Menzis en CZ zetten daarop fastfoodbedrijven op hun uitsluitingenlijst. ASR koos voor een andere aanpak en introduceerde het Vitality-initiatief. Mensen die gezond leefden - en dat aantoonden met behulp van een stappenteller - konden premiekorting verdienen. Het programma bleek meer te kosten dan het opleverde (in bespaarde zorgkosten), met als gevolg dat ASR er dit voorjaar weer mee stopte.

Wat dan wel? Dan toch maar als actieve aandeelhouders het gedrag van bedrijven proberen te beïnvloeden. Dat is in de 'out-of-home'-sector, waartoe bedrijven behoren als McDonald’s, Starbucks, Yum! (van KFC), RBI (van Burger King), Domino’s Pizza en cateraar Sodexo, iets nieuws. De verzekeraars zeggen 'substantieel' belegd te hebben in de sector, maar willen vooral de dialoog aangaan. Heal denkt vooral het verschil te maken door de betrokkenheid en expertise die de zorgverzekeraars meebrengen. "Bedrijven vragen helemaal niet hoeveel vermogen je in ze geïnvesteerd hebt, is mijn ervaring", zegt Cardano-belegger Marie Payne in het Financieele Dagblad.

Eén aandeel is genoeg
In principe is één aandeel al genoeg om het woord te kunnen nemen tijdens een aandeelhoudersvergadering. Dat is ook de strategie waarmee Milieudefensie onder meer bij Ahold Delhaize aandacht vraagt voor de klimaatproblematiek. Ook de partners in Heal denken het politieke en publieke sentiment mee te hebben en zetten in op een gezonder aanbod van de out-of-home-bedrijven door het gesprek aan te gaan. Of, als de bedrijven niet luisteren, door vragen te stellen op de aandeelhoudersvergadering. De aandelen verkopen, als drukmiddel, is in principe de allerlaatste optie. Of dit genoeg is om de fastfoodsector echt te veranderen, zal de tijd leren.
Dit artikel afdrukken