image
foto: Benkay

Het is een van die klassieke economische wetten die onlogisch lijken: vraag zorgt niet voor aanbod, maar aanbod zorgt voor vraag. Niemand had ooit behoefte aan auto's. We weten allemaal hoe het nu zit.

Niemand zei ooit dat hij behoefte had aan fastfood waarmee je ontbijt en lunch kon overslaan. Toen het er eenmaal was, het makkelijk bleek én onze dagelijkse tijdsdruk toenam ontwikkelde de vraag zich razendsnel. Hij gaat nog steeds door: Kant-en-Klare fast en snackfoods zijn de belangrijkste groeimarkt voor de voedingsindustrie.

Zou het in geval van gezonde voeding de vraag zijn die het aanbod verandert? Eens even wat basale marketingtheorie bij de aankondiging van Roquette - één van de grootste zetmeelverwekende bedrijven in de wereld - dat het gezonde basisingrediënten gaat ontwikkelen voor bedrijven als Unilever en Nestlé, de leiders van het snelle voorverpakte eten dat je overal kunt kopen en eten en overal mee naar toe kunt nemen. Goede ondernemers snappen de trends in de samenleving en verzinnen er een product bij. Consumenten kopen het als het past bij die dieperliggende behoefte, die de bekende marketingtheoreticus Philip Kotler benoemde als onderbewuste 'needs'. Zodra je die gerealiseerd ziet in de vorm van een concreet aanbod, koop je het - op voorwaarde natuurlijk dat het je nog nauwelijks bewuste behoefte goed invult. Zoiets als 'you know what you want, when you see it'. Zoals Kotler zei: je hebt eerst 'needs' (onderbewuste behoeften), dan 'wants' (je ziet hoe je ze zou kunnen bevredigen en gaat op zoek) en tenslotte 'demands' (= vraag naar een concreet product).

Het Franse voedingsbedrijf Roquette - toeleverancier van ingrediënten - kondigde vorige week aan dat het gezonde alternatieven gaat bieden voor een zich ontwikkelend aanbod: snacks en andere fastfoodproducten die net zo smaken als ze nu doen maar ... die gezond zijn en passen bij de manier waarop ons lichaam hoort te functioneren.

Zo heeft het bedrijf een natuurlijke suikervervanger ontwikkelt (gedroogde maltose) die niet de overload aan energie van riet- of bietsuiker biedt die ervoor zorgt dat je zelfs voor een glaasje sinaasappelsap al een half uur moet hardlopen om die overtollige energie kwijt te raken.

Daarnaast heeft het Nutriose ontwikkeld, een stof die de belangrijkste negatieve eigenschap van fastfood - pulpvulling die snel energie loslaat en je daarna weer trek laat krijgen - verhelpt door een langzame afgifte van energie. Daarnaast werkt het bedrijf hard aan de ontwikkeling van natuurlijke eiwitten op basis van peulvruchten als vervangers dierlijke eiwitten.

Roquette zelf drukt zijn motief om deze ontwikkelingen te starten - en daar forse kosten in te maken - als volgt:

'The drive for less calories, less sugar and fat and more fibre content is everywhere.

Sales of food and beverage categories considered by consumers as being unhealthy are, in general, falling. Combined with growing regulatory pressure on the industry to provide healthier food, this provides a strong incentive for food makers to invest in new ingredients.'


Het lijkt er dus op dat deze trend echt door de consument is ingezet en dat deze producent van basisproducten zich daardoor laat inspireren om de grote voedingsproducenten aan te zetten om betere fast en snack foods te maken.

De mogelijkheden zijn er nu en de trend lijkt 'firmly established'. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren met de prijs van producten die je aanzetten tot een lagere consumptie maar wel stukken gezonder zijn.

Voorspelling: ze worden geïntroduceerd voor de top van de markt. Daar brengen ze hun prijs op en zo creëer je de juiste aspiratie onder de volgers uit de massamarkt om het omzetverlies goed te maken.

Hier gaat straks de klassieke wet weer op: goed neergezet aanbod zorgt voor vraag. Gelukkig maar, want de voedingswereld is al complex genoeg ;-)




Dit artikel afdrukken