Holland!
— Olaf Gersemann (@OlafGersemann) October 3, 2020
In überschreitet die #Corona-Inzidenz (neue Fälle je 1 Mio Einwohner im Durchschnitt der letzten 7 Tagen) das -Niveau deutlich.
Chart: @OurWorldInData @welt pic.twitter.com/wBMK57YP2i
In gesprek met journalist Wierd Duk legde wiskundige Bert Slagter van Team Red in een heldere podcast op 22 september uit waarom aannemelijk is dat de besmettingscijfers een serieuze voorindicatie zijn van vollopende ziekenhuizen. Het is volgens Slagter aannemelijk dat de ziekenhuizen binnenkort weer alle aandacht aan corona-patiënten zullen moeten geven. Daardoor zal andere zorg worden verdrongen. Slagters analyse legt zwalkend beleid bloot: of je probeert de verspreiding van het virus te beheersen (zoals in Duitsland), of je laat het beheerst door de bevolking gaan (zoals in Zweden) maar beide door elkaar (zoals in Nederland) werkt niet en is funest voor het draagvlak in de samenleving. Door rommelend, zogenaamd door 'de wetenschap' gemaakt beleid, is het in Nederland misgegaan.
Niettemin moeten we ook weer niet overdrijven, denkt Dennis Zeilstra op 3 oktober; we hebben inmiddels wat meer cijfers over de twee tussenliggende weken. Net als Slagter kan hij uitstekend rekenen aan zaken waarvan hij eerst vaststelt wat we precies willen weten. Hebben we nu meer besmettingen dan in het voorjaar toen er nog maar weinig getest werd? Nee, berekent hij. Veel minder zelfs.
Goed, als we deze terugreken-exercitie doen, hoe ziet het verloop van het aantal positieve testen per week er dan uit? Nou, totaal anders dus. Wat een tweede golf lijkt, komt bij lange na niet in de buurt van de eerste golf
— Dennis Zeilstra (@DennisZeilstra) October 3, 2020
9/11 pic.twitter.com/1AFDzKeL45
Voor de beoordeling van het beleid in Nederland maakt het niet uit. We hebben gezwalkt, maar overheid en politiek kunnen dat mooi in de schoenen van hun adviseurs schuiven omdat ze 'de wetenschap' volgden. Ook al lopen de ziekenhuizen minder vol, we zitten onderwijl met een virus dat kwetsbare mensen doodt of blijvende invalide maakt terwijl het mogelijk was geweest het aantal besmettingen of de druk op de zorg te beperken.
Hoeveel mensen dodelijk vatbaar zijn, weten we nog altijd niet, zei de WHO in augustus. Mogelijk zijn het er minder dan één procent, maar zelfs als het drie procent is, is dat weinig ten opzichte van het leed in het sociale leven en de economie die daar bepalend voor is maar daaraan wordt opgeofferd. We dreigen onder meer de wereldhandel in voedsel te beperken. Een van de slechtste ideeën omdat het juist in arme landen die zelf onvoldoende voedsel maken tot honger en daardoor opstand en terreur zal leiden. Volgens schattingen van de FAO verdubbelt dit jaar het aantal mensen dat zelf geen eten verbouwt en geen geld heeft om het te kunnen kopen tot ruim 265 miljoen. De International Labor Organisatie (ILO) schatte dat binnen twee maanden na de uitbraak van SARS-CoV-2, het virus waardoor sommigen met een dodelijke of invaliderende afloop van COVID-19 worden geraakt, 1,6 miljard van de 2 miljard mensen zonder vast arbeidscontract werkloos was geworden.
Geen leiding is desastreus
Als de wereld als geheel geen duidelijk beleid leert te formuleren, zullen voortdurend verstoringen optreden van de ankers die bedrijven en burgers nodig hebben om hun leven en economie te kunnen organiseren en armoede te voorkomen. Dat is desastreus voor iedere samenleving. Inmiddels zijn er cijfers waarmee we kunnen rekenen aan de consequenties van rommelig beleid. Diezelfde cijfers kunnen gebruikt worden om vragen als deze te beantwoorden:
- welke maatregelen houden onze sociale structuren en gezondheidszorg vermoedelijk tot een acceptabel niveau intact?
- welke maatregelen kosten vermoedelijk zo weinig mogelijk banen en welvaart?
- welke maatregelen houden de organisatiegraad van de wereld (w.o. wereldhandel) vermoedelijk zoveel mogelijk in de benen?
- hoeveel doden en blijvend invaliden vinden we een acceptabele prijs voor die stabiliteit?
Niemand is tegen wijze en sociale besluiten in onzekerheid en een vaste handEr zijn modellen van te maken. Die zijn met het publiek te delen. Overheden kunnen uitleggen welke keuzen ze in alle onzekerheid tegen de achtergrond van de beschikbare cijfers maken en waarom. Aan de politiek om dat te initiëren, zodat we we niet meer hoeven te ruziën over wel of niet mondkapjes omdat die wel of niet zouden werken en de hoeveelheid mensen die over een 4 weken in het ziekenhuis zullen liggen volgens de één terwijl een ander iets anders beweert. Iemand moet de leiding nemen over de data, de onzekerheid, het gesprek daarover en de conclusies én moet duidelijk maken dat dat moet. Anders blijft het een jojoënde janboel. Die is vermijdbaar. Het virus trekt zich niets van landsgrenzen aan, maar de duidelijke verschillen tussen de besmettingsgraden in landen laten zien dat beleid wel degelijk verschil maakt.
Opvallend hoe duidelijk de Duitse grens zichtbaar is. (fraaie analyse van @jasperbunskoek)https://t.co/UxULMRqYlq pic.twitter.com/fnLheVgEso
— Mathijs Bouman (@mathijsbouman) September 28, 2020
Die conclusie trekt ook Kustaw Bessems in de Volkskrant: ‘Het laatste dat ik wil is dat mensen naar mij luisteren’, zei premier Rutte pas. Zijn taak beschreef hij als ‘de mensen vertellen wat de situatie is’. Helaas, mijnheer de minister-president, de geschiedenis heeft anders voor u bepaald. Daarmee zei hij vooral niet dat de feiten duidelijk zijn, maar wel dat een goede sociaal-psycholoog weet dat wetenschap niet helpt bij het nemen van besluiten in onzekerheid en het houden van vertrouwen. Niemand is tegen wijze en sociale besluiten in onzekerheid en een vaste hand.
Je hoort vaak zeggen dat de coronacrisis zo onvoorspelbaar is. Was het maar waar, dan werden we misschien nog eens aangenaam verrast. Deze week schreef ik er een wat langer essay over. Tijd om het monster vol in de bek te kijken: https://t.co/rHae2Tx9wN
— Kustaw Bessems (@KustawBessems) October 3, 2020
En ook Lubach heeft het door: zonder leiding en duidelijke lijn wordt het een bende.
In Duitsland maakte de anti-racistische band ZSK een clip met de Duitse viroloog Christian Drosten. Hij communiceert via podcasts met het brede publiek, gaat niet in debat gaat met twijfelaars of de media. Hij heeft wel wat beters te doen en houdt met de verschillende regeringen in Duitsland vast aan een duidelijke en strakke lijn. Onderwijl stelt hij zich bescheiden op en legt hij - net als Slagter - uit hoe hij de werkelijkheid ziet en waarom. Hij is de redelijkheid zelve. Zo iemand kun je vertrouwen.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Arend, wat is je punt nu eigenlijk?
We leren steeds meer bij over dit virus, maar vooral over onze eigen beperkingen en keuzes welke tot deze situatie leiden:
Ons jarenlange gedoogbeleid resulteert nu mede tot het halfslachtige opleggen van regels die vervolgens niet nageleefd worden (en ook niet elkaar er op aanspreken). Het voorkomen is beter dan genezen kan voor sommige maatregelen genoeg onderbouwing zijn totdat we meer weten. Daadkracht ontbreekt bij beleid.
TETRIS (TEst, TRace, ISolate) komt te langzaam op gang vanwege meerdere oorzaken (traagheid, organisatie, gebrek middelen)
We hebben ons zorg systeem ingesteld op (kosten)efficiëntie en niet op robuustheid met reserve of voorraad aan kritieke middelen. Het nu moeten afschalen van zorg is het risico, horend bij die keuze en kan dus geen verassing zijn. Hebben we ons door de rustige zomer laten indommelen?
We waren ingesteld op een bekende pandemie zoals griep, nu houd Corona zich daar mogelijk niet helemaal aan. Een aardige theorie m.b.t. mogelijk gemiste variabele in modellen of andere (onderbouwde) theorieën worden door meerderen (Maurice de Hond) gegeven, maar genegeerd. Zelfs met 17 miljoen virologen zit er wel eens wat goeds tussen. Dat toegeven lukt ons kennelijk niet.
Echt leren van landen waar het wel onder controle is gekomen (China, Korea, Japan, ed) doen we ook niet. Wat zijn hun best practices?
Corona is er en zal zich mogelijk nestelen naast griep de komende jaren. Zelfs met vaccins kunnen we dat niet volledig voorkomen (sommigen kunnen slechts enkele malen worden gegeven wegens immuniteitsreactie tegen drager-eiwitten).
Een analyse na afloop zal ons vele lessen kunnen leren, maar daar schieten we nu niets mee op. Paniek over een tweede golf is niet nodig, die is er nog niet, maar we rommelen ons wel steeds verder in de problemen dat die de kans kan krijgen.
Dennis #17, dank voor je uitgebreide reactie!
De Telegraaf zegt vanmorgen, mede op basis van rekenwerk van Bert Slagter: Nederland dreigt het slechtste jongetje van de klas in West-Europa te worden.
Niettemin: het aantal ziekenhuisopnames blijft achter, stelt Slagter die echter wel krapte verwacht die reguliere zorg kan verdringen.
Dick #4,
Er zijn diverse verklaringen te geven. Een ander testbeleid zou bijvoorbeeld een oorzaak kunnen zijn. Dat is echter niet het geval, Duitsland test zich ook wezenloos. Verder hangt het inderdaad, zoals Jan Peter al opmerkt, sterk af van wie geïnfecteerd is of er ziekenhuisopname nodig is. Ook is het beleid van ziekenhuisopname mogelijk van invloed. In Duitsland hebben veel ziekenhuizen speciale infectiecentra en zijn ze ingericht om te kunnen omgaan met uitbraken van infectieziekten. Het is niet ondenkbaar dat mensen daar sneller, uit voorzorg, naar het ziekenhuis gestuurd worden. Uit Spanje komen berichten dat ziekenhuizen per opgenomen patiënt een subsidie van 15 k€ ontvangen, dat stuwt de opnamecijfers ook behoorlijk (en leidt ertoe dat veel patiënten heel snel weer ontslagen worden).
Het punt is echter dat we nu sturen op een indicatie voor infectie (de PCR test). Die indicatie is niet equivalent met ziekte (zoals Sander al samenvat). Het enige dat echt tot ziekte- en zorglast leidt, is echter daadwerkelijke ziekte. Niet iedere geïnfecteerde wordt ziek, en zij die niet ziek worden zullen er meestal verder niets aan overhouden. Met andere woorden, daar hoeven we ons niet druk om te maken (uitzonderingen daargelaten). Maar ook mensen die ziek worden, hebben niet perse problemen. Met name gevoelige personen (ouderen, mensen met ernstige ziekte) lopen risico's. De groep waar we ons dus echt druk om moeten maken, is deze groep. Kortom de echt belangrijke maat is: ziekte in kwetsbare groepen.
We monitoren nu echter infecties. Dat kan nuttig zijn, als ons systeem erop toegerust is om infecties te isoleren, zodat het virus niet of nauwelijks rond kan gaan. De vraag is of dit houdbaar is. Met een virus dat nooit meer weggaat, moet dit systeem volcontinu in de lucht zijn, tot in de eeuwigheid (ik zou nu ook nog niet al te hard op vaccins vertrouwen). Alleen wordt dus niet iedereen met een infectie ziek, en is niet iedereen waarbij de PCR test een infectie vaststelt besmettelijk. Iedereen testen zonder een plan van aanpak wat je met die gegevens denkt te doen, is dus niet zo zinvol. Bron- en contactonderzoek blijkt niet in staat om voldoende mensen op te sporen om infectiehaarden uit te doven, dus wat levert het grootschalige testen ons nu op? Vooralsnog niet veel.
Tot slot, er lijkt een dynamiek van infecties te zijn die nog niet goed begrepen wordt. In alle Europese landen ebde de eerste uitbraak op ongeveer hetzelfde moment weg, ongeacht de maatregelen. Dat heeft vermoedelijk dus een natuurlijke oorzaak. In alle Europese landen is nu sprake van een (kleine) opleving van het aantal infecties en ziekenhuisopnames. In sommige landen, zoals Spanje, lijkt het aantal ziekenhuisopnames al weer op zijn retour. Of dat een reëel effect is, of vertekent door bijvoorbeeld die subsidiemaatregel, is onbekend. De grote vraag is of deze huidige opleving uitgroeit tot ongebreidelde groei, of dat ie op een gegeven moment ook weer vanzelf verdwijnt. De huidige groei is niet exponentieel, maar lineair. Dat is op zich al anders dan bij de eerste uitbraak, terwijl er wordt ingeschat dat de meeste mensen nog niet geïnfecteerd zijn geweest.
Ik ben van mening dat we de boel zo moeten inrichten dat vooral kwetsbaren worden beschermd, maar dat we verder nog onvoldoende begrijpen van de natuurlijke gang van het virus om het hele land op zijn kop te blijven zetten.