Met bedrijven is het anders. Die willen hun goedheid van de daken schreeuwen als ze goed doen. Het is een marketing-ding. Unilever zet Ben & Jerry's in de markt als ijs dat deugt. Het recente nieuws is dat ze tot de open vriesbak van de supermarkt helemaal duurzaam willen zijn. Ook met goedheid in het nieuws was sapmaker Healthy People. Je kunt volgens hun persbericht bij je Amazone-sap een boom planten in een Scandinavisch bos en de makers gaan naar eigen zeggen elke dag per fiets naar hun kantoor op het Noordeinde.
Had ik al een keer gezegd dat ik in 10 voetafdrukken op mijn werk ben en dus ijsbeer voor het ontbijt zou mogen eten?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het is net als bij 'ambachtelijk'. Wordt het genoemd, dan moet je op je hoede zijn. Toch is dat wel jammer. De kassenteler die 3x zoveel energie zou kunnen produceren als hij zelf verbruikt en daarmee bestwel (70-tiggerjarenwoord) 'MV' bezig is, hoor je niet. Integenstelling tot de directie van de eenofteandere multinational die haar vliegreizen zegt te compenseren met het planten van boompjes.
Wmb is het ene 'MVO' het andere niet. Maar zie maar eens het kaf van koren te scheiden.
Geen idee, ik kon de ijsberen ook al niet vinden. Heb ze nog nooit gevonden en ook nooit naar gezocht. Gek he?
Maar MVO moet je idd niet preken. Dat wist Freud al: als je iets erg wilt bevestigen, heb je een probleem.
Heb ik de discussie doodgeslagen? Zo ja, dan mijn excuses.
@Wouter van der Land: Van mij mag je ijsbeer eten hoor. Ik heb alleen de indruk, dat ze de laatste tijd wat moeilijker verkrijgbaar zijn. Mijn favoriete zelfslachtende slagers hebben ‘em al een tijdje niet meer….
Je schrijft: ‘Had ik al een keer gezegd dat ik in 10 voetafdrukken op mijn werk ben en dus ijsbeer voor het ontbijt zou mogen eten?’ Footprints or footsteps?
Ik vlieg bijvoorbeeld niet. Niet omdat ik vliegangst heb of om redenen van milieu, nee gewoon omdat vliegen een hoop gedoe is. Ik ben dus eigenlijk hartstikke ‘MV’ bezig zonder dat ik er een centje last van heb. Jouw 10-voetstappen-redenatie, ongetwijfeld humoristisch bedoeld, is wel exemplarisch voor het onderscheid tussen de burger en de consument als het gaat om bijvoorbeeld het milieu. In mijn vlieg-geval zou het betekenen dat ik nog steeds 'MV' bezig ben als ik de cv op 30 graden zet en misschien ook nog wel als ik een zak batterijen in vuilnisbak kieper of wat spul door het riool gooi wat er niet in thuis hoort. Of zoals het een Toyota Prius-rijder nog niet de ultieme rechtvaardiging geeft om daarom juist wel te gaan vliegen.
Terug on topic: Wat ik ermee wilde zeggen is dat zowel burgers, consumenten áls ondernemingen zich beter verre van MV-retoriek kunnen houden, (juist!) ook niet subtiel gelekt, als deze geen centjes kosten, inhoudsloos zijn of de vorm van aflaat hebben, want van nul of generlei waarde dan voor de eigen portemonnee. Dat laatste is prima maar kom er dan eerlijk voor uit. Het gaat wmb dus niet om schreeuwen, ook al doet dat mij pijn aan de oren, maar om het hypociete eraan.
Overigens zijn de kinderlozen kampioen (WK én Olympisch) ‘MV’. Ze zouden niet alleen korting maar ook een vette bonus moeten krijgen. En dan breng ik nu ff de kinderen naar bed ;-)