Volgens de Volkskrant speelt Ahold Delhaize een vuig spel om concurrenten buiten de deur te houden. Zo vuig dat de krant er het grootste deel van de voorpagina mee opent. Alles zou draaien om topvrouw Saskia Egas Reparaz die tot voor kort bij Etos de baas was voor het Amerikaans-Belgisch-Nederlandse winkelconcern. Omdat ze voor HEMA ging werken en HEMA eigendom is geworden van Jumbo in samenwerking met investeringmaatschappij Parcom, zou Ahold Delhaize er alles aan doen om andere deelnemingen van Parcom in de wielen te rijden. Zo zouden de kruiden van Euroma bij AH van het schap verdwijnen om Parcom te straffen voor het feit dat de investeerder Jumbo, de grote concurrent van Ahold Delhaizes Nederlandse dochter Albert Heijn, de winkels van Hema in handen heeft gespeeld. Het aantal winkels is immers bepalend voor de groei van Jumbo.

Hoe het precies zit?

Dat weten we niet. De krant houdt zijn bronnen grotendeels geheim. Jumbo - net als iedere andere super geen doetje als het op onderhandelen met leveranciers aankomt - wordt door de presentatie van het nieuws als zielige held en krijgt een wit voetje bij het publiek cadeau.

De werkelijkheid?

Die is poepsimpel. De concurrentiestrijd tussen supers en vooral die tussen AH en Jumbo is moordend. Dit keer komt Jumbo er zielig en dus goed vanaf in de krant. Het echte verhaal hoor je nooit. Feit is in ieder geval dat je kunt kiezen wie je kruiden levert en ook wie je financiert.

Ook correct: de concurrentie is keihard. Zo hard dat supers maar 1,5% op hun omzet verdienen. En daarom laten ze elkaar geen millimeter ruimte als ze dat kunnen voorkomen.
Dit artikel afdrukken