The Intercept brengt het verslag van een ooggetuige en in het geheim gemaakte videobeelden van de manier waarop in Iowa (VS) varkens worden gedood die niet naar de slachter kunnen omdat die gesloten is wegens Coronabesmettimgen.
Omdat dergelijke dodingen ongebruikelijk zijn, vinden experimenten plaats. Bedrijven zetten aanvankelijk de ventilatie uit. Dat doen ze in de hoop dat de dieren dan spoedig zullen stikken. Omdat te veel dieren blijven leven, werd vervolgens gekozen voor de inlaat van hete stoom. De hoge temperatuur en de luchtvochtigheid blijken effectiever. Die dieren stikken na vele uren. Op geluidsopnames is hun lijden te horen.
De dieren worden na het lange dodingsproces gecontroleerd op overlevers. Die worden op zicht geïdentificeerd en alsnog met een elektrisch pistool gedood. Vervolgens worden de overblijfselen met een bulldozer uit de stallen gehaald om te worden begraven, gecomposteerd of vermalen. Eventuele overlevers die niet zijn geïdentificeerd worden levend begraven of vermalen.
Het één voor één doden van de dieren door boerderij-medewerkers is een psychisch te zware en zelfs traumatische belasting. Daarom wordt voor het trage verstervingsproces gekozen.
In verschillende Amerikaanse bladen is aandacht voor de milieuproblemen die het ruimen van de dieren met zich meebrengt. In de VS zullen voorzienbaar vermoedelijk 7 miljoen op de hierboven beschreven manier worden gedood in de eerste acte van de coronacrisis. Een alternatief is Craig's List, de Amerikaanse Marktplaats waar je een varken kunt redden van de weggooi-dood door het zelf te kopen en slachten. Het blijkt een weinig gebruikte oplossing.
UPDATE 31 mei | 12u00
Dit bericht leidde tot heftige reacties. Reden voor onze hoofdredacteur om daar een reactie op te geven in #9:
Wat een emotie hier. Die is begrijpelijk voor mensen uit de agrarische sector, want het gaat over grote zaken en de beelden die op dit moment de reacties van het publiek beïnvloeden. Het doden van dieren is voor boeren traumatisch (daar schreven we bij toeval onlangs óók nog over, in januari en april van dit jaar). Het lijkt erop - zo voel ik het aan - dat die gevoelens hier meespelen en daarom vergeef ik iedereen graag die de redactie en mij persoonlijk voor rotte vis uitmaakt.
Maar ik zeg wel: wat een onterechte opmerkingen. Ik weet waarachtig niet waar we die - of ik persoonlijk - feitelijk aan verdiend zouden hebben:
- Coen Hubers #2 hier waren we op 10 mei met Westfleisch.
Over aardappelen schreven wij pas laat (op 15 mei) omdat de onzin daarover maar door bleef gaan; het werd een prachtige tekst die nog vele aanvullende inzichten opleverde.
- in het artikel over Westfleisch wezen we op de politisering van de sluitingen, net zoals ik dat persoonlijk al een ruime week doe door te wijzen op de oogkleppen waarmee de migrantenaffaire wordt benaderd; Jos van Vonderen #1 luister (terug) naar de radio, deze podcast of kijk in het blad van je eigen LTO en overweeg je opmerkingen nog eens. Ik denk dat mijn opmerkingen de belangen waar jij voor staat eerder steunen dan ondermijnen. Bijzonder te zien dus dat je dat precies omgekeerd ervaart. Dat betekent iets, maar het is niet aan mij om dat te duiden.
- zoals in #5 al aangegeven rapporteerden we ook over China (waar de dieren levend worden 'weggegooid'); we maakten geen vergelijking met die manier van 'culling' en al evenmin met die in Nederland omdat we die nog niet aan de orde is.
Coen heeft het over een 'op de goede manier uitgeschreven' artikel dat hier zou hebben moeten staan. Hij bedoelt vermoedelijk een achtergrond-reportage die onder meer zou moeten laten zien hoe getraumatiseerd dierenartsen en boeren uit de varkenspest in Nederland zijn gekomen ('97/'98: 11 miljoen varkens geruimd in ons land). Of over het doden van geiten tijdens de Q-koorts (minder in aantallen - 62.500 dieren - maar even grote trauma's onder boeren). En dat we het daarom nu 'beter' zouden doen. Of over de gesprekken die ik heb met slachters die zich grote zorgen maken over dierenwelzijn als gevolg van de slachtingen. Laten we vooral hopen dat het niet hoeft, maar anders zal dat ongetwijfeld gebeuren. Ook in de algemene pers.
- dit is een 'in de Media' artikel dat aangeeft hoe in een land dat we als beschaafd typeren met dieren wordt omgegaan die in grote aantallen worden gehouden en opeens geen bestemming meer hebben in de voedselketen. De eerste berichten komen nu naar buiten. Het is niet meer en niet minder dan een zo feitelijk mogelijk verslag op basis van wat een blad uit het betreffende land rapporteert. Niet anders dan onze berichten over doden op z'n Chinees het lieten bij wat feitelijk gebeurt. Daar zou een achtergrond-reportage ook zinvol zijn geweest (en juist nu eigenlijk schreeuwen om een update): de Chinezen werken hard aan beter te managen stallen en doen dat in een enorm tempo.
Een interpreterende opmerking tot slot. De reacties van Coen en Jos zeggen - denk ik - vooral veel over de context van onze tijd. Er heerst grote angst en onzekerheid over de manier waarop de samenleving zich zal ontwikkelen in een tijd van in hun uitwerking onbekende, maar als levensgroot ervaren risico's. Alle oude ideologieën van vóór SARS-CoV-2 (een naam die symbool is voor meer onbekende risico's die we ervaren als onze kwetsbaarheid) zien hun gelijk bevestigd. In werkelijkheid polariseren ze het open gesprek over de inrichting van een minder kwetsbare samenleving. Een more resilient samenleving en voedselsysteem heet dat in de taal van zowel BigAg en als de ideologen. Hé, zeg ik dan ook maar, daar ligt iets dat kan verbinden!
Door de eruptie van emotie op kop van deze draad, kan nu mogelijk toch de waardevolle discussie ontstaan waar in de draad toe wordt opgeroepen.
Omdat dergelijke dodingen ongebruikelijk zijn, vinden experimenten plaats. Bedrijven zetten aanvankelijk de ventilatie uit. Dat doen ze in de hoop dat de dieren dan spoedig zullen stikken. Omdat te veel dieren blijven leven, werd vervolgens gekozen voor de inlaat van hete stoom. De hoge temperatuur en de luchtvochtigheid blijken effectiever. Die dieren stikken na vele uren. Op geluidsopnames is hun lijden te horen.
De dieren worden na het lange dodingsproces gecontroleerd op overlevers. Die worden op zicht geïdentificeerd en alsnog met een elektrisch pistool gedood. Vervolgens worden de overblijfselen met een bulldozer uit de stallen gehaald om te worden begraven, gecomposteerd of vermalen. Eventuele overlevers die niet zijn geïdentificeerd worden levend begraven of vermalen.
Het één voor één doden van de dieren door boerderij-medewerkers is een psychisch te zware en zelfs traumatische belasting. Daarom wordt voor het trage verstervingsproces gekozen.
In verschillende Amerikaanse bladen is aandacht voor de milieuproblemen die het ruimen van de dieren met zich meebrengt. In de VS zullen voorzienbaar vermoedelijk 7 miljoen op de hierboven beschreven manier worden gedood in de eerste acte van de coronacrisis. Een alternatief is Craig's List, de Amerikaanse Marktplaats waar je een varken kunt redden van de weggooi-dood door het zelf te kopen en slachten. Het blijkt een weinig gebruikte oplossing.
UPDATE 31 mei | 12u00
Dit bericht leidde tot heftige reacties. Reden voor onze hoofdredacteur om daar een reactie op te geven in #9:
Wat een emotie hier. Die is begrijpelijk voor mensen uit de agrarische sector, want het gaat over grote zaken en de beelden die op dit moment de reacties van het publiek beïnvloeden. Het doden van dieren is voor boeren traumatisch (daar schreven we bij toeval onlangs óók nog over, in januari en april van dit jaar). Het lijkt erop - zo voel ik het aan - dat die gevoelens hier meespelen en daarom vergeef ik iedereen graag die de redactie en mij persoonlijk voor rotte vis uitmaakt.
Maar ik zeg wel: wat een onterechte opmerkingen. Ik weet waarachtig niet waar we die - of ik persoonlijk - feitelijk aan verdiend zouden hebben:
- Coen Hubers #2 hier waren we op 10 mei met Westfleisch.
Over aardappelen schreven wij pas laat (op 15 mei) omdat de onzin daarover maar door bleef gaan; het werd een prachtige tekst die nog vele aanvullende inzichten opleverde.
- in het artikel over Westfleisch wezen we op de politisering van de sluitingen, net zoals ik dat persoonlijk al een ruime week doe door te wijzen op de oogkleppen waarmee de migrantenaffaire wordt benaderd; Jos van Vonderen #1 luister (terug) naar de radio, deze podcast of kijk in het blad van je eigen LTO en overweeg je opmerkingen nog eens. Ik denk dat mijn opmerkingen de belangen waar jij voor staat eerder steunen dan ondermijnen. Bijzonder te zien dus dat je dat precies omgekeerd ervaart. Dat betekent iets, maar het is niet aan mij om dat te duiden.
- zoals in #5 al aangegeven rapporteerden we ook over China (waar de dieren levend worden 'weggegooid'); we maakten geen vergelijking met die manier van 'culling' en al evenmin met die in Nederland omdat we die nog niet aan de orde is.
Coen heeft het over een 'op de goede manier uitgeschreven' artikel dat hier zou hebben moeten staan. Hij bedoelt vermoedelijk een achtergrond-reportage die onder meer zou moeten laten zien hoe getraumatiseerd dierenartsen en boeren uit de varkenspest in Nederland zijn gekomen ('97/'98: 11 miljoen varkens geruimd in ons land). Of over het doden van geiten tijdens de Q-koorts (minder in aantallen - 62.500 dieren - maar even grote trauma's onder boeren). En dat we het daarom nu 'beter' zouden doen. Of over de gesprekken die ik heb met slachters die zich grote zorgen maken over dierenwelzijn als gevolg van de slachtingen. Laten we vooral hopen dat het niet hoeft, maar anders zal dat ongetwijfeld gebeuren. Ook in de algemene pers.
- dit is een 'in de Media' artikel dat aangeeft hoe in een land dat we als beschaafd typeren met dieren wordt omgegaan die in grote aantallen worden gehouden en opeens geen bestemming meer hebben in de voedselketen. De eerste berichten komen nu naar buiten. Het is niet meer en niet minder dan een zo feitelijk mogelijk verslag op basis van wat een blad uit het betreffende land rapporteert. Niet anders dan onze berichten over doden op z'n Chinees het lieten bij wat feitelijk gebeurt. Daar zou een achtergrond-reportage ook zinvol zijn geweest (en juist nu eigenlijk schreeuwen om een update): de Chinezen werken hard aan beter te managen stallen en doen dat in een enorm tempo.
Een interpreterende opmerking tot slot. De reacties van Coen en Jos zeggen - denk ik - vooral veel over de context van onze tijd. Er heerst grote angst en onzekerheid over de manier waarop de samenleving zich zal ontwikkelen in een tijd van in hun uitwerking onbekende, maar als levensgroot ervaren risico's. Alle oude ideologieën van vóór SARS-CoV-2 (een naam die symbool is voor meer onbekende risico's die we ervaren als onze kwetsbaarheid) zien hun gelijk bevestigd. In werkelijkheid polariseren ze het open gesprek over de inrichting van een minder kwetsbare samenleving. Een more resilient samenleving en voedselsysteem heet dat in de taal van zowel BigAg en als de ideologen. Hé, zeg ik dan ook maar, daar ligt iets dat kan verbinden!
Door de eruptie van emotie op kop van deze draad, kan nu mogelijk toch de waardevolle discussie ontstaan waar in de draad toe wordt opgeroepen.
Redactie Dick Veerman
Ongelofelijk dat jullie hier op dit platform het helemaal op de spits gaan drijven.
Ik had jullie hoog in het vaandel staan wanneer het betreft om een dialoog opgang te krijgen, maar dit gaat m.i. iedere poging om een dialoog opgang te krijgen 180° voorbij. Hoeveel branden moeten er nog gesticht worden?
Een Foodlog onwaardig artikel. Dit is politiek en heeft totaal niets met dialoog te maken.
De reflectie op Europa, laat staan op Nederland, ontbreekt geheel. Sterker nog flikker toch op met dit soort doemscenario's!!!!
Ik wordt nog onpasselijker van die reflectie en de poging hier op dit platform om het te gebruiken voor een politiek doel dan van de beelden zelf!
Dick, verwacht van mij voorlopig maar geen reactie hier op FL.
En, ja deze laatste opmerking mag je je persoonlijk aanrekenen.
#1 Jos, jij hebt volkomen gelijk deze vergelijking slaat kant nog wal. Heb “gelukkig” reeds in een andere draad aangeven, dat het inbouwen van zekerheden t.a.v. o.a. opiniemakers essentieel is om een zinvolle dialoog over dit onderwerp te voeren.
Al sinds het begin van de Corona crises is de redactie van Foodlog vastgeslagen in de groef van gedecentraliseerde voedselketens. Zonder in de gaten te hebben, dat dit probleem in Europa, los van sentiment, nagenoeg niet speelt.
Hel en verdoemenis wordt uitgestort over de productie in Nederland. De paprikaketen floreert, maar toch moet er geteeld gaan worden bij Berlijn. Er zijn in Europa sluitingen geweest van slachthuizen. De keten heeft flexibiliteit om het op te vangen; geen varken is geruimd.
Op het moment dat Foodlog zich druk liep te maken over "wat" aardappels, lag voor een periode van bijna 2 weken, Westfleisch in Coesfeld plat. Hoeveel artikelen zijn hierover op Foodlog verschenen? Heeft Foodlog überhaupt kennis van de gang van zaken in Duitsland?
De klok heeft men horen luiden, maar weten waar de klepel hangt doet men niet. In vergelijking met de keten in de US, is de varkensketen in Europa gedifferentieerd en gedecentraliseerd.
Zoals aangegeven, wordt de discussie verziekt door een soort van pre occupatie, kort samengevat dat dierlijk KUT! is. Wellicht dat de vader van deze gedachte zich nader wil toelichten.
Jos van Vonderen Coen Hubers , moet de redactie van Foodlog eerst aan jullie voorleggen welke artikelen aan jullie eisen voldoen? In het artikel wordt voor zover ik het lees op geen enkele manier gemeld dat dit het voorland van Nederland / West Europa zou zijn, het schetst een situatie die zich nu voordoet in de VS. Moet dat gecensureerd worden? Als het bericht inhoudelijk niet klopt, laat het dan zien.
Om dezelfde reden zou je berichtgeving over de rellen in de VS kunnen veroordelen. Ook dat is een situatie die zich nu in Nederland niet voordoet en waarvan jullie verwachten dat die zich hier niet voor gaat doen, maar die wel hier het politieke debat kan beïnvloeden.
#2, Coen, jij zegt dat de keten in Europa gedifferentieerd en gedecentraliseerd is in vergelijk met de VS. In hoeverre zou die europese keten stand kunnen houden? Forever, of maar een klein stukje verder?
Second: in de VS doet men niet zo kriegel over vlees. In Nl wel. Wat zou zoiets hier voor invloed kunnen hebben?
Third: vanuit die 'second' gezien, is dit artikel niet misplaatst.
Fourth: Jos, geniet van het Pinksterweer, en kom daarna terug svp?
Fifth: ik kan misschien van de redactie zeggen dat er een rechtsige trend zit in wat ze brengen, zeker ook met tal van reacties erbij (heb 't gekscherend 'boerderij 2.0' genoemd, naar de reacties in desbetreffend blad; 'bio', 'groene kerk', 'NGO', 'de overheid', 'stedelingen', en tal van andere stereotypen en 'dog whistles'), maar dat reflecteert dan ook de stand van Nederland. Moet ik dan afhaken?
Jos van Vonderen Kun je toelichten wat je reactie maakt nu anno 2020.
In mei 2019 reageerde je niet zo Ruimen van Chinese varkens i.v.m. afrikaanse varkenspest .
Die beelden waren ook niet fris en fruitig.... Dit geeft een beeld
Jos, Foodlog heeft ook een groot bereik onder lezers die geen boer, geen veehouder zijn. Die zien wat ze nu zien in de wereld. Juist de dialoog aangaan over dit gebeurt er in de wereld is heel goed in mijn ogen.
Ik mocht ook leren dat Nederland 6 weken noodopvang kan starten. Zonder Foodlog, zonder hierover te praten zou ik het vandaag nog niet geweten hebben > Foei Foodlog, Foodlog fout?