Voor het in de EU binnenbrengen van levensmiddelen gelden strenge regels. De EU probeert te voorkomen dat 'exotische' ziekteverwekkers uitbraken van dierziekten veroorzaken die grote economische en sociale gevolgen kunnen hebben. Ze kunnen zelfs tot handelsrestricties leiden. De EU wil vermijden dat mensen ziek worden van illegaal geïmporteerde levensmiddelen.

Reizigersbagage
Reizigers blijken een regelmatige bron van voedsel dat illegaal vanuit derde landen de EU binnenkomt. Om vast te stellen welk risico dat voedsel vormt voor de openbare gezondheid, analyseerden Duitse wetenschappers de geconfisqueerde voedingsmiddelen. Ze werden in beslag genomen op twee Duitse vliegvelden.

Het Bundesinstitut für Risikobewertung onderzocht alle tussen 2012 en 2013 in beslag genomen illegale etenswaren uit de reizigersbagage op de luchthavens van Frankfurt en Berlin-Schönefeld. Het ging om 663 levensmidddelen, aangetroffen bij 296 passagiers en afkomstig uit 35 verschillende landen.
Iets meer dan de helft van de geconfisqueerde etenswaren kwam uit Rusland en Turkije. Van de Turkse producten ging het in 83% van de gevallen om zuivelproducten. Vanuit Rusland komt vooral worst en spek mee (65%).
De grootste individuele inbeslagname betrof 22 kilo kaas en boter bij een Russische reiziger.

Microbiologische besmetting
Van de in beslag genomen goederen werden 474 monsters onderzocht op microbiologische samenstelling. De belangstelling ging met name uit naar Salmonella, Listeria, Campylobacter, Yersinia, Verocytotoxin-producing E.coli (VTEC) en Brucella. In 5% (23 producten) werd tenminste één van de pathogenen waar op getest werd, aangetroffen. Die werden vooral gevonden op vlees (33%), vleesproducten (42%) en melkproducten (21%).

De onderzoekers durven nog niet te zeggen of het voedsel onveiliger is, dan het voedsel dat de reizigers in Duitsland gekocht zouden hebben. Daar is nog nader onderzoek voor nodig, zeggen ze. De studie verscheen in The International Journal of Food Microbiology.

Fotocredits: 'Food contraband intercepted at Washington Dulles International Airport', U.S. Department of Agriculture
Dit artikel afdrukken