In de Ondertussen van maandag 21 oktober vallen mij deze berichten op:

- Het is weer tijd voor de jaarlijkse Beter Leven week van de Dierenbescherming. Komend jaar verwacht de Dierenbescherming 40 miljoen dieren (van de ruim 600 miljoen voor hun vlees gehouden dieren die jaarlijks Nederlandse stallen bevolken) volgens de criteria van het keurmerk in onze mond te laten belanden. Dat betekent een verdubbeling in nog geen vijf jaar tijd. De consument blijft in gebreke, vindt de Dierenbescherming (Boerenbusiness). Met de campagneslogan ‘Beter Leven? Check 't label even’ doet de organisatie een dringende oproep aan consumenten om meer te betalen voor vlees en zuivel. "De consumenten hoeven niet te wijzen naar de overheden of de boeren, maar kunnen middels hun eigen winkelmandje het verschil maken. In het geval van kipfilet kost dit maar enkele dubbeltjes meer", aldus woordvoerder Niels Dorland.

- Ikea zet in op gezonder en duurzamer eten. Als eerste filiaal opende Amsterdam het compleet vernieuwde restaurant van het Zweedse woonwarenhuis (MarketingTribune). Met verse smoothies, salades en vegetarische balletjes en interactie met medewerkers zet het in op gerechten die goed moeten zijn voor zowel mens als milieu. Het gaat om een test (Adformatie), als het aanslaat wordt het concept mogelijk toegepast op andere locaties in Nederland.

- De tomatenziekte Tomato Brown Rugose Fruit Virus duikt op in het Westland (NOS). Er is sprake van een besmetting en een verdenking van een besmetting, meldt minister Carola Schouten (Landbouw) in een brief aan de Tweede Kamer. Het is voor het eerst dat de ziekte is aangetroffen in Nederland. Het virus is niet schadelijk voor mensen of dieren. Aangetaste tomaten met vlekjes zijn gewoon eetbaar, maar verkopen mag niet meer. De planten sterven door het virus af. Voor alle tomaten- en paprikaplantenkwekers gelden vanaf nu extra eisen.

Een goed papieren rietje is een technologisch hoogstandje (Trouw). Bruin vet kun je activeren door koud te douchen en koffie te drinken (Trouw). Arjen Lubach dook in stikstof, maar werd bang van de boeren voor de studiodeuren en koos de kant van de Friese gedeputeerde Johannes Kramer (VPRO). Culinair journalist Lot Piscaer (AD) dook in het verhaal van Fergus Henderson en Trevor Gulliver, de pioniers in het kop-tot-staartkoken. ‘We doppen onze eigen boontjes wel’; overheidsinstanties maken zich zorgen om deze houding onder Brabantse boeren. Zelden stappen ze naar de politie als ze benaderd worden door drugscriminelen (AD).

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken