Zonder haan geen ei, zonder bok geen geitenkaas en zonder stier geen melk. Veel consumenten realiseren zich niet dat mannetjesdieren in ons huidige voedselsysteem ondergewaardeerd zijn geraakt. Youth Food Movement Brabant, het Transitieteam Brabantse Agrofood, Studio 1:1 en Foodcurators orgeniseren tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven een 'Mannenvlees BBQ' om aandacht te vragen voor dit probleem.

'Laagwaardig restproduct'
"Als je iets eet, eet je ook iets niet. Want bij dat glas melk dat je drinkt en dat eitje dat je bakt, hoort ook een ander product: de man. En met dit mannetjesdier weten we maar moeilijk raad. We voeren het als restproduct aan andere dieren, verwerken het tot relatief laagwaardig vleeswaren of – als we het echt niet meer weten – maken ze af. Hoe kan dit? En kan dit niet anders?”, vragen de initiatoren zich af.

Denk mee over manieren om van mannetjesdieren meer te maken dan een hinderlijk of zelfs kostenverhogend 'bijproduct'
Jaarlijks gaat het in Nederland om 40 miljoen haantjes, 75.000 bokjes en 1,4 miljoen stiertjes, waarvoor geen plaats is in onze voedselsystemen. Met de Mannenvlees BBQ brengen de organisatoren 'een ode aan de haan, bok en stier'. Ze nodigen bezoekers uit om mee te denken over manieren om van mannetjesdieren meer te maken dan een hinderlijk of zelfs kostenverhogend 'bijproduct'.

De Mannenvlees BBQ vindt plaats op zaterdag 17 oktober 2015. Om 12.00 uur verrichten Anne-Marie Spierings (gedeputeerde Agrarische Ontwikkeling Provincie Noord-Brabant) en meesterkok David Pauka (finalist Masterchef 2014) de officiële opening op het Ketelhuisplein in Eindhoven. Tijdens de Dutch Design Week ligt er iedere dag mannenvlees op de 4 meter lange barbecue.

Fotocredits: 'Grilled Goat', Eugene Kim
Dit artikel afdrukken