Naar verwachting van retailkenners zal de markt voor online aankopen groeien. In non-food zullen ze mogelijk tot 80% van de markt gaan uitmaken. Volgens het FD stelt adviesburo OC&C dat 60% tot 80% van de consumentenelektronica naar internet verschuift. In kleding zal mogelijk tussen de 30% tot 50% online verkocht worden. In levensmiddelen is een aandeel van 30% denkbaar.
Met de aankoop van Bol.com’s boeken- en electronica blauw laten Ahold en zijn Nederlandse merk Albert Heijn zien dat het Zaanse blauw niet meer in vierkante meters winkel maar in het kopen van consumenten via nieuwe kanalen denkt. Als Ahold erin slaagt de regels van het retailspel te veranderen door online bezorggemak voor de consument, zet AH zijn concurrent Jumbo die recent C1000 en Super de Boer overnam op achterstand. Bovendien zit Jumbo zit na de jongste overname zwaar in de schulden, terwijl Ahold nog bulkt van het geld in zijn oorlogskas.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Of AH hier een voorsprong mee weet te nemen, hang natuurlijk af hoe zij online verkopen van Food gaan vormgeven. Het zal meer moeten zijn dan het simpelweg aanbieden van de boodschappen uit de traditionele winkel zoals dat nu bij de online service van AH gebeurt. Welke mogelijkheden biedt een sterk online kanaal? Ik denk aan:
- het aanbieden van meer bijzondere producten die normaliter niet op het schap komen vanwege te lage omloopsnelheden. Deze producten kunnen eerst online groot worden - soort incubator. Biedt kansen voor meer kleine kwaliteitsfabrikanten.
- voorraad service - grotere hoeveelheden, lang houdbare producten tegen gunstiger prijs
Wie o wie heeft nog meer ideeen?
De Levensmiddelenkrant publiceert een persoverzicht van de commentaren op de overname van Bol.com door Ahold. Je zou eruit kunnen concluderen dat Jumbo zich zorgen moet maken. Winkelen verschuift van de winkel naar het net. In dat opzicht is het een vergissing om dure winkel vierkante meters te kopen.
Afhaalpunten, one-stop shopping, 24 uur per dag overal alle boodschappen doen en eens in de week ophalen, inspirational shopping ... ik zie vele mogelijkheden. Ik denk dat het een zeer goede zet is, begrijp niet dat dit stukje niet veel meer reacties uitlokt. Ik vind het echt het nieuws van de week dat een nieuw hoofdstuk in retail inluidt.
Volstrekt eens Marielle. Dit kan opwindend worden. Trouwens, hebben we al door wat dit voor logistieke bedrijven betekent? Die worden weer serieuze partners van mensen die wat te verkopen hebben.
In de Volkskrant, meen ik, zei de baas van de Postkantoren al dat'ie geweldige afhaalpunten in de aanbieding heeft. Wat een kansen voor mensen die direct willen verkopen! Want als AH gaat, komt er een heel nieuwe dynamiek los.
Als je het bericht zo leest, zou je denken dat het hier om een bepaalde sportdiscipline gaat