In 1962 schreef Rachel Carson het spraakmakende boek ‘Silent Spring’ over de desastreuze effecten van bestrijdingsmiddelen op mens en milieu. Waar staan we nu, 60 jaar later? In hoeverre is wat zij schreef nog steeds actueel? Deze vragen diepen Peter Leendertse en Dirk de Bekker uit in de 9-delige podcastserie “Red de Lente”. Vandaag de zesde aflevering.
In het boek Silent Spring (Nederlandse titel: Dode Lente) beschreef de Amerikaanse biologe Rachel Carson voor het eerst de nadelige effecten van bestrijdingsmiddelen. Het boek was een scherpe waarschuwing en leidde tot felle discussie over o.a. het gebruik van de insecticide DDT, en droeg bij aan de start van de milieubeweging.
Zestig jaar na het spraakmakende 'Silent Spring' onderzoekt Peter Leendertse samen met onderzoeksjournalist Dirk de Bekker de impact van bestrijdingsmiddelen op mens en milieu. In afleveringen van 45 minuten vertellen diverse partijen, van kweker tot natuurliefhebber, over hun werk en de relatie met bestrijdingsmiddelen. Over wereldwijde bijensterfte, wetenschappers die wijzen op gevaren, boeren die nog niet zonder kunnen, de positie van de industrie, sluipwespen als natuurlijke vriend en tenslotte de prangende vraag: wat doe jij zelf om onze lente te redden? De vorige aflevering beluister je hier.
'De natuurlijke vijand als vriend'
Deze aflevering gaat over alternatieve manieren om gewassen tegen ziekten, plagen en onkruiden te beschermen. Rachel Carson beschrijft in haar boek al een aantal opties; benutten we die momenteel? We spreken met Peter Maes van Koppert; het bedrijf dat natuurlijke vijanden produceert.
Spreker aflevering 6:
Peter Maes is directeur Corporate Marketing bij Koppert Biological systems. Hij studeerde voor landbouwkundig ingenieur en kreeg daarbij steeds meer interesse in verduurzaming en de mogelijkheden die er waren om dit in de land- en tuinbouw toe te passen. Zo kwam hij terecht in de wereld van natuurlijke vijanden. Koppert is wereldmarktleider in biologische gewasbescherming. Het bedrijf heeft vestigingen in dertig landen en via die weg kunnen hun producten in meer dan 100 landen toegepast worden.
Peter Maes, Koppert
Dit artikel afdrukken
Zestig jaar na het spraakmakende 'Silent Spring' onderzoekt Peter Leendertse samen met onderzoeksjournalist Dirk de Bekker de impact van bestrijdingsmiddelen op mens en milieu. In afleveringen van 45 minuten vertellen diverse partijen, van kweker tot natuurliefhebber, over hun werk en de relatie met bestrijdingsmiddelen. Over wereldwijde bijensterfte, wetenschappers die wijzen op gevaren, boeren die nog niet zonder kunnen, de positie van de industrie, sluipwespen als natuurlijke vriend en tenslotte de prangende vraag: wat doe jij zelf om onze lente te redden? De vorige aflevering beluister je hier.
'De natuurlijke vijand als vriend'
Deze aflevering gaat over alternatieve manieren om gewassen tegen ziekten, plagen en onkruiden te beschermen. Rachel Carson beschrijft in haar boek al een aantal opties; benutten we die momenteel? We spreken met Peter Maes van Koppert; het bedrijf dat natuurlijke vijanden produceert.
Spreker aflevering 6:
Peter Maes is directeur Corporate Marketing bij Koppert Biological systems. Hij studeerde voor landbouwkundig ingenieur en kreeg daarbij steeds meer interesse in verduurzaming en de mogelijkheden die er waren om dit in de land- en tuinbouw toe te passen. Zo kwam hij terecht in de wereld van natuurlijke vijanden. Koppert is wereldmarktleider in biologische gewasbescherming. Het bedrijf heeft vestigingen in dertig landen en via die weg kunnen hun producten in meer dan 100 landen toegepast worden.

De podcastserie ‘Red de lente’ is een initiatief van Peter Leendertse van CLM Onderzoek en Advies, in samenwerking met onderzoeksjournalist Dirk de Bekker (Handstand Media). De podcast wordt mede mogelijk gemaakt door de sponsoren: de Koninklijke Nederlandse Plantenziektekundige Vereniging (KNPV), Addenda, Triodos Foundation, Natuurmonumenten en Koppert Biological Systems.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook