In het Radboudumc in Nijmegen kunnen patiënten voortaan 6 keer per dag 'à la carte' eten. Dat moet er voor zorgen dat patiënten zich lekkerder gaan voelen en sneller beter worden.
Vanaf 1 oktober gaan 6 keer per dag voedingsassistenten met gerechten langs bij de patiënten in het Radboudumc. De patiënt besluit ter plekke wat hij lekker vindt en waar hij zin in heeft. Het al meer dan 380 gerechten tellende aanbod bestaat uit verse shakes, smoothies, salades, soepshots, snacks en zelfs een warme maaltijd in een pannetje. Alle gerechten zijn er op gericht de patiënt alle belangrijke voedingswaarden te leveren die nodig zijn tijdens de behandeling en herstel. Doordat het eten er lekker uit ziet en actief wordt aangeboden, gaan patiënten beter eten, blijkt uit pilots.
FoodforCare is een initiatief van jongeren met kanker (AYA), het Radboudumc en cateraar Maison van den Boer. In 2013 trokken jongeren met kanker aan de bel: het eten in het ziekenhuis smaakte hen niet, vooral niet als ze chemokuren ondergingen. Het ziekenhuis ontwikkelde daarop samen met diëtisten, Maison van den Boer, een fooddesigner en de jongeren zelf een aantal kleine gerechten, die qua geur, kleur, smaak en voedingsbehoefte aansloten bij hun behoeften. De jongeren bleken meer eetlust te hebben, zich conditioneel beter te voelen en minder anti-misselijkheidsmedicatie nodig te hebben. Ook hoefde er minder eten weggegooid te worden.
Het Radboudumc experimenteerde vervolgens ook bij andere patiëntengroepen met het actieve voedingsaanbod. De resultaten waren zodanig positief dat FoodforCare vanaf 1 oktober stapsgewijs in het hele ziekenhuis geïntroduceerd wordt. Naar verwachting gebruiken vanaf maart 2016 alle patiëntenafdelingen het nieuwe assortiment.
Wetenschappelijk verantwoord
Om de speciale patiëntenmaaltijden ook wetenschappelijk in te bedden, richt Radboudumc de FoodforCare Foundation op. "Deze stichting bewaakt de principes van het voedingsconcept en ondersteunt wetenschappelijk onderzoek door het Radboudumc. Hierin wordt onder meer de relatie tussen voeding, gezondheid en meetbaar herstel onderzocht, als ook emotionele effecten en welbevinden van patiënten", meldt Radboudumc in een persbericht.
Maison van den Boer gaat vanuit een nieuw bedrijfsonderdeel de nieuwe voedingsformule verder vermarkten en zal FoodforCare ook aan andere ziekenhuizen en eerstelijnszorginstellingen gaan aanbieden.
Fotocredits: 'FoodforCare', FoodforCare op Facebook
Dit artikel afdrukken
De jongeren bleken meer eetlust te hebben, zich conditioneel beter te voelen en minder anti-misselijkheidsmedicatie nodig te hebben. Ook hoefde er minder eten weggegooid te wordenJonge kankerpatiënten
FoodforCare is een initiatief van jongeren met kanker (AYA), het Radboudumc en cateraar Maison van den Boer. In 2013 trokken jongeren met kanker aan de bel: het eten in het ziekenhuis smaakte hen niet, vooral niet als ze chemokuren ondergingen. Het ziekenhuis ontwikkelde daarop samen met diëtisten, Maison van den Boer, een fooddesigner en de jongeren zelf een aantal kleine gerechten, die qua geur, kleur, smaak en voedingsbehoefte aansloten bij hun behoeften. De jongeren bleken meer eetlust te hebben, zich conditioneel beter te voelen en minder anti-misselijkheidsmedicatie nodig te hebben. Ook hoefde er minder eten weggegooid te worden.
Het Radboudumc experimenteerde vervolgens ook bij andere patiëntengroepen met het actieve voedingsaanbod. De resultaten waren zodanig positief dat FoodforCare vanaf 1 oktober stapsgewijs in het hele ziekenhuis geïntroduceerd wordt. Naar verwachting gebruiken vanaf maart 2016 alle patiëntenafdelingen het nieuwe assortiment.
Wetenschappelijk verantwoord
Om de speciale patiëntenmaaltijden ook wetenschappelijk in te bedden, richt Radboudumc de FoodforCare Foundation op. "Deze stichting bewaakt de principes van het voedingsconcept en ondersteunt wetenschappelijk onderzoek door het Radboudumc. Hierin wordt onder meer de relatie tussen voeding, gezondheid en meetbaar herstel onderzocht, als ook emotionele effecten en welbevinden van patiënten", meldt Radboudumc in een persbericht.
Maison van den Boer gaat vanuit een nieuw bedrijfsonderdeel de nieuwe voedingsformule verder vermarkten en zal FoodforCare ook aan andere ziekenhuizen en eerstelijnszorginstellingen gaan aanbieden.
Fotocredits: 'FoodforCare', FoodforCare op Facebook
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook