Zelfscankassa's zijn sneller en goedkoper dan gewone kassa's. Maar supermarkten die de gewone kassa uit hun winkel verbannen, zien hun risico op winkeldiefstal flink stijgen, schrijft Le Figaro. Van de winkels met kassa's heeft 54% met diefstal te maken, bij de winkels met zelfscankassa's is dat 88%. Klanten blijken bijzonder vindingrijk. Van het afrekenen van maar 1 boodschap, zoals recent nog bij de Albert Heijn in Zoetermeer, via het afschermen van het etiket terwijl je het product langs de scanner haalt tot het scannen van groente of fruit als een goedkoper product. Zo kwam een Australische supermarkt er achter dat ze meer wortels verkochten dan ze in huis hadden en dat de avocado's op miraculeuze wijze verdwenen.
Volgens de Britse onderzoeker Emmeline Taylor zetten zelfscankassa's aan tot diefstal; in Groot-Brittannië geeft 1 op de 5 klanten toe regelmatig iets te stelen. Niet allemaal uit noodzaak, maar ook voor de uitdaging of gewoon voor de grap om de routine en verveling van het boodschappen doen in de super het hoofd te bieden.
Le Figaro - Avec les caisses en libre service, les supermarchés face à une hausse des vols
Volgens de Britse onderzoeker Emmeline Taylor zetten zelfscankassa's aan tot diefstal; in Groot-Brittannië geeft 1 op de 5 klanten toe regelmatig iets te stelen. Niet allemaal uit noodzaak, maar ook voor de uitdaging of gewoon voor de grap om de routine en verveling van het boodschappen doen in de super het hoofd te bieden.
Er zijn 2 soorten van zelfscannen. De eerste; dat is zelf scannen met een scanner die je meeneemt de winkel in. Het grote voordeel is dat je spullen gelijk in je tas of krat gezet kunnen worden. Vervolgens betaal je alsnog bij een caissière, of bij een betaalpaal als je daar de scanner inlevert.
En je hebt de zelfscankassa. Dus daar moet je bij de uitgang alsnog alles langs een scanapparaat halen. Het bovengenoemde voordeel heb je dan niet.
#1 blijkbaar zijn er dus Albert Heijn winkels waar je niets meer bij een gangbare kassa kan afrekenen?
#3 Internetwinkels doen ieder jaar steeds meer zaken, en in diverse steden zie je leegstand qua winkels. Blijkbaar verzetten die mensen zich niet tegen onpersoonlijk winkelen.
#5 Gert,
Ik zie wel eens dat iemand nog iets extra's in een zakje stopt, nadat het afgewogen is en de stikker al op de zak zit. Hier is het zelden druk bij de kassa's, want met 2 wachtende in de rij wordt er al iemand omgeroepen voor een extra kassa.
Foerageren voor thuis zit in mijn takenpakket. Niet iedereen, ook de meeste visite niet, mijdt meuk. Teneinde de mensheid van dienst te zijn, begeef ik mij regelmatig naar supermarkten. Winkelen en scannen bij AH vind ik heel relaxed. Je hebt je boodschappen maar 1x in je handen, meteen in de tas en klaar. Geen rij bij de kassa, heel af en toe een vriendelijke controle. Menselijk contact kan bij de "bediende" boodschappen, zoals brood, vleeswaar. Of met de vakkenvullers.
Het is niet zo moeilijk denk ik om te stelen, ook niet bij boekhandels of andere winkels. Maar waarom zou je?
#2 Veronica,
Hier zit AH ook ver uit de buurt, vandaar dat ik daar zelden kom.
En inderdaad stoot je weer iemand het brood uit de mond, omdat de klant zo vlug vlug moet.
Nu maar hopen dat ze zich realiseren dat ze beter iemand extra in dienst kunnen nemen, want dan wordt er minder gejat + klopt hun voorraad-administratie tenminste.
Weer een signaal dat aangeeft dat we de goede kant op gaan. Of toch niet?
Kosten verlagen en de klant verleiden, dan krijg je dit. Niet goed te praten maar een resultaat van de ontwikkelingen die tegen het menselijke natuurlijke gevoel ingaan, of zelfs proberen uit te schakelen. Ook in deze de natuur gang straft onnatuurlijk gedrag onherroepelijk af. Ben geen filosoof maar een mens verzet zich tegen een verlengstuk worden van de onpersoonlijke techniek.