Er is nogal wat te doen over het kwaad dat de voedingsindustrie consumenten bewust zou aandoen. Kinderen worden op slinkse manier verleid om te zoete, te vette en te dikmakende frisdranken en snoep te eten. Volwassenen treft hetzelfde lot: eet meer kant-en-klaar, meer chips, ongezonde snacks en andere pulp. Resultaat is dat bijv. in Engeland ca. 60% van de volwassenen te dik is!

Overheden overwegen dwingende maatregelen. Het is daarom interessant dat Foodnavigator.com komt met een pleidooi om zelfregulering een kans te geven.

Ik vind m.n. de centrale stelling van het argument interessant. De auteur, Ahmed El Amin, stelt dat de industrie - ook al staat die aan de inkomstenkant onder grote druk (denk aan de retail-prijsoorlogen en heftige concurrentie tussen producenten) - zijn eigen business het beste kent om tot creatieve oplossingen te kunnen komen. In de wetenschap dat het zwaard van de wet zal toeslaan als ze zich niet zullen aanpassen aan 'gezondere praktijken', zullen bedrijven tot de beste oplossingen kunnen komen. Daarom verdienen ze het voordeel van de twijfel.
Dit artikel afdrukken