“We waren verrast door de nominatie omdat we ons houden aan de EU-regelgeving, die bepaalt dat plantaardige producten minder dan 2% dierlijk (melk)vet mogen bevatten”, laat een woordvoerder van Upfield, het moederbedrijf van Zeeuws Meisje, weten. “Zeeuws Meisje is gemaakt van 99,5% plantaardige ingrediënten en bevat slechts 0,5% droge melkbestanddelen. Er worden geen andere dierlijke stoffen gebruikt. De kleine hoeveelheid melkbestanddelen verhoogt de prestaties van Zeeuws Meisje als kookmargarine.”

De EU-verordening 1308/2013 waar Zeeuws Meisje aan refereert, stelt dat de aanduiding ‘plantaardig mag worden gebruikt indien het product alleen vet van plantaardige oorsprong bevat, met een tolerantie voor dierlijk vet van 2% van het vetgehalte’. “Daarom zijn de ketenorganisatie voor vetten en oliën MVO en de Nationale Voedselautoriteit NVWA het eens met de benaming van Zeeuws Meisje als plantaardige margarine.”

We zien onszelf dus als een bedrijf dat een positief verschil maakt voor dieren
Anne Hilhorst van Wakker Dier zei bij het bekendmaken van de nominaties: “Sommige bedrijven zijn meesters in het verhullen van dierenleed met mooie praatjes. Zo hoeven ze geen stappen te zetten waar de dieren echt iets aan hebben. Hierdoor benadelen ze écht diervriendelijker producten.” Daarop laat Zeeuws Meisje weten: “Met onze producten willen we positieve veranderingen teweegbrengen in de gezondheid van mensen, hun dagelijks leven en de impact die de voedingsindustrie heeft op de planeet. Zeeuws Meisje speelt een belangrijke rol in die missie. Zonder dit soort alternatieven zouden mensen nog steeds zuivelboter moeten gebruiken. We zien onszelf dus als een bedrijf dat een positief verschil maakt voor dieren.”

Zeeuws Meisje is niet van plan om het product of verpakking aan te passen. Alles wat het bedrijf doet is immers "in overeenstemming met de EU-regelgeving. Op onze verpakkingen staat duidelijk vermeld dat melkbestanddelen deel uitmaken van de ingrediënten en we besteden de grootst mogelijke zorg aan het geven van de beste beleving aan de consument, terwijl we hem informeren over de ingrediënten die we gebruiken en dat zullen we blijven doen.”
Dit artikel afdrukken