Amerikanen geven jaarlijks zo'n $100 miljard uit aan vis en zeevruchten. Dat blijkt uit een rapport uit 2017. Bijna $70 miljard wordt buiten de deur uitgegeven, in restaurants, eetgelegenheden of via cateraars. Geen wonder dus dat Amerikaanse vissers en vishandelaren zich ernstig zorgen maken nu restaurants op slot gaan, toeristen thuisblijven en consumenten minder boodschappen doen op de markt.

Wat doe je dan als visser of vishandelaar? Restaurants kunnen hun toevlucht nemen tot afhalen en thuisbezorgen. Groothandels kunnen de deuren openen voor particulieren. Maar vissers zien 75 tot 85% van hun afzet wegvallen. "Afhalen is prima voor taco's of pizza, maar niet voor luxe zeevruchten," zegt Peter Jarvis, president van Triar Seafood Company in The Counter. "Zeevruchten smaken niet als ze in een kartonnen of piepschuimen doos zijn gedaan."

In het pakket noodmaatregelen ter waarde van $2 biljoen dat president Donald Trump afkondigde, is $300 miljoen gereserveerd voor de seafood industry. Dat kan de kosten van brandstof, aas, schoonmaak en onderhoud dekken voor de duur van de pandemie. Maar belangrijker nog is de vraag hoe snel restaurants en eetgelegenheden weer open zullen gaan. Volgens Jarvis gaat dat nog wel even duren, "omdat mensen nog steeds bang zullen zijn om sjiek uit te gaan."
The Counter - 70 percent of seafood is eaten dining out. What happens in quarantine?
Reageer
  • Deel
Druk af