Eind augustus ontving het in 2014 gestarte Abbot Kinney's, sinds 2 jaar onderdeel van natuurvoedingsbedrijf Wessanen, een brief op poten van de Nederlandse en Belgische zuivelvertegenwoordigers (respectievelijk NZO en BCZ). Abbot Kinney's maakt volledig plantaardige alternatieven voor zuivel op basis van kokos, haver en amandelen, die verwerkt worden tot 'plantaardige yoghurt' en ijs. Dat mag niet, schreven de zuivelorganisaties.

Klopt, zegt Gijs van Maasakkers in het Financieele Dagblad. "'Iets mag wettelijk alleen yoghurt heten als het is gemaakt op basis van melk uit de melkklieren van een dier." Waarom dan toch de naam yoghurt? "Omdat mensen dan houvast hebben als het gaat om het product, het gebruiksmoment, de structuur en smaak."

Abbot Kinney's zat niet bij de pakken neer. Met ingang van 1 oktober heet het product niet langer yoghurt, maar 'yog'. Zonder 'hurt' - pijn - dus, omdat het vrij is van dierenleed en een stuk minder pijnlijk voor de planeet en de gezondheid. Onder dankzegging aan de zuivelindustrie.

Het zal het bedrijf waarschijnlijk geen windeieren leggen, netzomin als een paar jaar geleden de Vegetarische Slager geleden heeft onder wat sindsdien bekend staat 'schnitzelgate' . De Vegetarische Slager kreeg van de NVWA een tik op de vingers voor het gebruik van 'vleesnamen' voor zijn vegetarische producten, maar zag door de vele media-aandacht de omzet met 25% stijgen.

Afgelopen jaar groeide het aantal verkooppunten van Abbot Kinney's in Nederland van 88 naar 846. Sinds de oprichting verkocht het bedrijf 1 miljoen liter plantaardige 'zuivel' en 5.5 miljoen bakjes ijs. De ambitie rijkt nog veel verder: binnen enkele jaren wil Abbot Kinney's "het grootste plantaardige yog- en ijs-A-merk van Europa worden."

Geen wonder dat de zuivelsector zich zorgen maakt. Van de totale vraag naar 'zuivel' en zuivel opgeteld, is op dit moment al 11% plantaardig.
Dit artikel afdrukken