In de slag om de traffic, was het te verwachten. De eerste zoekmachine met recepten is inmiddels een realiteit: Yahoo! Food.
Dat wordt dringen, want ook verschillende TV-stations werken voor hun online kanalen aan recepten. Logisch, want het biedt totaal nieuwe mogelijkheden voor gerichte reclame-activiteiten. Combineer het met de food-bezorgdienst van Amazon en je kunt je de perfecte integratie van verkoop en dienstverlening voorstellen. Uit een lijst voorstellen die passen bij het karakter van de dagen van jouw komende week kies je je menu. Daaraan gekoppeld is een programma dat je keuze automatisch omzet in producten van P&G, Nestlé, Unilever, Danone en nog wat fresh companies. Amazon bezorgt het bij je thuis. Op het moment dat je het gaat klaarmaken kijk je op het beeldscherm van - nu nog je Treo en straks - je oven.
Daar zit flink wat geld in. Food is nu eenmaal de allergrootste markt, groter dan automotive of chemie. Geen wonder dat we het berichtje van verschillende kanten binnenkregen. Marco kreeg het gisterochtend binnen via Johan Voets die hem wees op het persbericht van Yahoo! waarin ze de nieuwe website Yahoo! Food aankondigen. Ik kreeg de tip van Tijmen Stam die me wees op het berichtje op nu.nl
De nieuwe Yahoo-site bevat een zoekdienst over duizenden recepten (in samenwerking met allrecipes.com). Maar daar blijft het niet bij. Bekende (Amerikaanse) sterren-koks zullen videocontent aanleveren. Onder andere Rachael Ray, Wolfgang Pucken en de onvermijdelijke Martha Stewart hebben hun medewerking toegezegd.
Het idee voor de site ontstond naar aanleiding van de 1.5 miljoen zoekopdrachten naar recepten die Yahoo! iedere dag verwerkt.
Zullen we hier dan maar meteen verklappen dat wij binnenkort starten met het programma '3-minuten'? Een Nederlandse chef, laat zien hoe je in drie minuten werktijd van verse ingrediënten een maaltijd kunt maken. Dat hoeft tenminste niet ondertiteld te worden, want 4 Oz. blijft toch een lastige maat voor ons continentale Europeanen ;-)
Binnenkort meer hierover.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Aldo, alhoewel ik je graag gelijk zou geven zijn het voorlopig toch de grote jongens die met voldoende budget en traffic dit soort platformen succesvol in de markt kunnen zetten. Daar kan nog geen Swicki tegenop ;-)
Precies! Yahoo en Google denken ons te kunnen voorzien van content op basis van een wiskundig algoritme. Ik ben van mening met de huidige web 2 toepassingen er behoefte in aan een meer menselijke intepretatie van hetgeen je voorgeschotelt krijgt. Met andere woorden: voldoet het zoekresultaat of niet dan wil ik dat in het systeem kenbaar kunnen maken, dan pas praat je over democratie!
Daarmee zeg je dus eigenlijk: is een zoekmachine à la Yahoo! of Google wel het kanaal? De techniek is allang 'gedemocratiseerd', getuige jouw Swicki. Een geval van 'marketing bijziendheid' (= marketing myopia) van Yahoo! dus?
Interessante ontwikkeling echter de eerste zoekmachine met recepten...er zijn er al meer hoor: http://dining--wining-culinaire-zoekmachine-swicki.eurekster.com/Pastamachine/
Overigens geloof ik meer in het concept van Swicki, vertikale kracht met een menselijk filter. Let maar op Swicki( Eurekster) staat heel hoog op het lijstje van Google.
Ik kan iedereen aanbevelen om zelf een eigen thema-search engine te starten. Ben zeer benieuwd naar het 3 minuten concept, klinkt goed!