Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen hield een steekproef bij ruim 300 buurtwinkels. Zij blijken gemiddeld 8 procent meeromzet te draaien, doordat veel consumenten de auto liever laten staan en dicht bij huis hun boodschappen halen. NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws: "Aangezien heel wat mensen de auto aan de kant laten wanneer het echt niet moet, kregen de lokale buurtwinkels meer volk over de vloer. Ten opzichte van een normale winterweek zonder sneeuw en gladde wegen steeg de omzet van lokale voedingswinkels met gemiddeld 8%. Voor hen is het barre winterweer dus eerder een zegen dan een vloek.”

Behalve dat de buurtwinkels gemakkelijker bereikbaar blijken, heeft ook de extra service die zij kunnen en willen bieden een omzetverhogende werking. Veel Belgische buurtwinkels leveren aan huis bij oudere, minder mobiele en/of trouwe klanten.

Die extra service komt in Nederland niet zo heel veel voor - als Albert.nl al niet aan de deur komt, wil de buurvrouw nog wel eens een paar extra boodschapjes meebrengen. Bij ons heeft de uitverkoop meer te lijden van een ander winterfenomeen. Klanten binden de ijzers onder en gaan schaatsen, in plaats van winkelen!

Fotocredits: filmvanalledag
Dit artikel afdrukken