De omzet van Koninklijke FrieslandCampina N.V. bedroeg €5.721 miljoen in de eerste zes maanden van 2018. Dat betekent een daling van 5,8% ten opzichte van dezelfde periode in 2017.
5,0% van de daling wordt veroorzaakt door valuta-effecten en de verkoop van dochter Riedel.

De winst van het veruit grootste zuivelbedrijf van Nederland daalde met 32,7% naar €109 miljoen. De daling is voornamelijk een gevolg van verliezen bij de verkoop van de basiszuivelproducten kaas, boter en melkpoeder. FrieslandCampina moest voorraden die in voorafgaande maanden bij een hogere melkprijs waren geproduceerd, met verlies verkopen. Het bedrijf zegt "de negatieve trend van toegevoegdewaarde-volumes" nog niet te hebben gekeerd en "onderstreept het belang van het vorig jaar ingezette transformatieproces." Het bedrijf zette in op onderscheid naar gewone en zogeheten topline zuivel volgens een nieuwe norm. Dat is van belang omdat het bedrijf vooral op de thuismarktsteeds minder geld weet te verdienen. Het blijft echter onduidelijk hoe het met de nieuwe strategie de trend naar onderscheidende zuivellijnen voor supermarkten kan bedienen.

Volgens DDB-melkveehoudersvoorvrouw Sieta van Keimpema is het topline-concept onvoldoende commercieel doordacht en een halfhartige poging tot quotering van de te ruime melkaanvoer die het bedrijf onder de leden van de coöperatie heeft veroorzaakt toen de EU het melkquotum losliet. Albert Heijn kondigde eind vorig jaar aan met zuivelverwerker Aware - een zuivelverwerker die zich van FrieslandCampina-partner tot concurrent ontwikkelde - een geheel eigen zuivellijn met eigen normen te zullen introduceren. Dat is inmiddels gebeurd. Foodlog maakte er een verslag van.

Ook de supermarktformules Jumbo, Aldi en Lidl kondigden aan met eigen zuivellijnen en eigen eisen te komen. Als FrieslandCampina dat onderscheid niet kan leveren, wordt denkbaar dat het bedrijf geen zuivel in Nederland meer kan verkopen. Het wordt dan geheel afhankelijk van afzet in het buitenland, terwijl zijn boeren kostprijzen hebben die tot de allerhoogste in de wereld behoren. Dat is een lastige positie om vol te houden omdat niet in eigen land verkopen te vergelijken is met Mercedes of BMW die in Duitsland geen auto's meer kunnen verkopen. Dat leidt tot vraagtekens over de kwaliteit en zet de marges en wens en noodzaak om te cashen op hogere toegevoegde verder onder druk.

Onderwijl kondigde Albert Heijn alweer aan op 9 september aanstaande een aan individuele boeren gekoppeld gepersonaliseerd melkconcept te introduceren waar geen zuivelverwerkingsfabriek meer aan te pas komt. Het is gebaseerd op een nieuw melkmachine-concept van fabrikant Lely dat op de boerderij de melk direct verwerkt tot een voedselveilig consumentenproduct dat rechtstreeks aan de supermarkt kan worden verkocht. De melk kan zelfs per individuele koe worden gebotteld en verkocht. Dat opent geheel nieuwe markten met een voor consumenten hoge toegevoegde waarde.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Onderwijl is de pro forma melkprijs voor de leden-melkveehouders van FrieslandCampina afgenomen met 4,2% naar €36,74 per 100 kilo melk, schrijft de melkverwerker. Het bedrijf wil geen verwachtingen uitspreken over de ontwikkeling van de winst in de tweede helft van het jaar.
Dit artikel afdrukken