Heb je ze al gezien, die nieuwe winkelkarretjes met twee handgrepen aan weerszijden in plaats van een horizontale duwstang? Binnenkort zul je ze vast nog veel vaker tegenkomen. Uit een nieuw onderzoek is gebleken dat klanten die zo'n nieuw model winkelwagen gebruiken meer producten kopen en wel 25% meer uitgeven.
"De handgrepen maken letterlijk dat we onze koopspieren losmaken", zegt Zacharia Estes, hoogleraar marketing aan de Bayes Business School van de City University London, op vrtNWS.
Uit psychologisch onderzoek is al bekend dat afwijzen van dingen waar we niet van houden geassocieerd wordt met activering van de triceps, de armspier waarmee je iets wegduwt of weghoudt. Activering van de biceps, de armspier die we gebruiken als we iets naar ons toe trekken of dicht bij ons lichaam houden, is te associëren met zaken waar we wel van houden. In het onderzoek van Estes en zijn team bleek uit EMG-onderzoek, dat de elektrische activiteit van de spieren meet, dat traditionele winkelwagentjes de triceps activeren (duwen) en de handvatwagentjes juist de biceps aan het werk zetten.
"Het is schokkend te ontdekken dat een kleine verandering in de plaatsing van de handgrepen zo'n grote invloed kan hebben op de uitgaven van de klanten," aldus Estes.

"De handgrepen maken letterlijk dat we onze koopspieren losmaken", zegt Zacharia Estes, hoogleraar marketing aan de Bayes Business School van de City University London, op vrtNWS.
Uit psychologisch onderzoek is al bekend dat afwijzen van dingen waar we niet van houden geassocieerd wordt met activering van de triceps, de armspier waarmee je iets wegduwt of weghoudt. Activering van de biceps, de armspier die we gebruiken als we iets naar ons toe trekken of dicht bij ons lichaam houden, is te associëren met zaken waar we wel van houden. In het onderzoek van Estes en zijn team bleek uit EMG-onderzoek, dat de elektrische activiteit van de spieren meet, dat traditionele winkelwagentjes de triceps activeren (duwen) en de handvatwagentjes juist de biceps aan het werk zetten.
"Het is schokkend te ontdekken dat een kleine verandering in de plaatsing van de handgrepen zo'n grote invloed kan hebben op de uitgaven van de klanten," aldus Estes.

Terug naar het winkelwagentjes onderzoek: ik kan er geen touw aan vastknopen, het lijkt mij regelrechte onzin (en ik heb totaal geen zin om het verder uit te zoeken).
Theo, isoleer je niet. Dat zou ik zonde vinden.
Nee, ik ben niet ondergedoken, maar ik zou niet weten wat ik nog toe moet voegen aan mijn eerdere reacties
#20 Theo, "Ik verwacht nog steeds een kort en helder antwoord op mijn vraag"
Ja, ik ben ook vaak dolende, zelfs door Fl nog wat meer. Ik krijg ook vaak geen korte en heldere antwoorden, maar vaak zelfs meer vragen.
Ik denk trouwens niet dat Carolien is onder gedoken.
Theo, ik hoef niets op te lossen en niemand te helpen. Maar ik lees hier al maanden een niet aflatende stroom van commentaar van jou op alle coronamaatregelen. Ik ben nu echt benieuwd of je echt alleen maar kunt zeggen wat er niet goed is of dat je zelf een beter idee hebt.