Heb je ze al gezien, die nieuwe winkelkarretjes met twee handgrepen aan weerszijden in plaats van een horizontale duwstang? Binnenkort zul je ze vast nog veel vaker tegenkomen. Uit een nieuw onderzoek is gebleken dat klanten die zo'n nieuw model winkelwagen gebruiken meer producten kopen en wel 25% meer uitgeven.

"De handgrepen maken letterlijk dat we onze koopspieren losmaken", zegt Zacharia Estes, hoogleraar marketing aan de Bayes Business School van de City University London, op vrtNWS.

Uit psychologisch onderzoek is al bekend dat afwijzen van dingen waar we niet van houden geassocieerd wordt met activering van de triceps, de armspier waarmee je iets wegduwt of weghoudt. Activering van de biceps, de armspier die we gebruiken als we iets naar ons toe trekken of dicht bij ons lichaam houden, is te associëren met zaken waar we wel van houden. In het onderzoek van Estes en zijn team bleek uit EMG-onderzoek, dat de elektrische activiteit van de spieren meet, dat traditionele winkelwagentjes de triceps activeren (duwen) en de handvatwagentjes juist de biceps aan het werk zetten.

"Het is schokkend te ontdekken dat een kleine verandering in de plaatsing van de handgrepen zo'n grote invloed kan hebben op de uitgaven van de klanten," aldus Estes.

winkelwagentjes

  • Deel
Druk af