Flash
Fotocredits: Laurens Sloot, FL Media

Winkelprofessor waarschuwt supermarkten: draai A-merken niet de nek om

Laurens Sloot is hoogleraar in de relaties tussen supermarktorganisaties en hun leveranciers, zoals Nestlé en Unilever. Hij waarschuwt voor harde inkoopmethodes van internationale inkoopallianties van supermarkten zoals Everest. Dat soort bedrijven schuwt niet om producten te boycotten met als doel lagere prijzen af te dwingen.

Om de concurrentie met Albert Heijn vol te houden, gaat Jumbo in Nederland op kop met allianties als Everest en Epic om A-merken tot betere inkoopprijzen te dwingen. Volgens Sloot leidt dat uiteindelijk tot meer kosten en minder samenwerking. "Als deze trend doorzet, eindigen we in een race to the bottom.” Hij vindt dat Nederlandse retailers beter moeten nadenken over hun toekomstige marktplaats. “Een extra inkooplaag verhoogt de kosten en beperkt de autonomie van lokale inkopers.”

Volgens Sloot speelt jaloezie een rol. Fabrikanten zoals Unilever en Nestlé halen weliswaar flink hogere marges, maar retailers hebben voldoende opties – zoals huismerken en lokale producten – om te concurreren. Hij benadrukt dat juist samenwerking nodig is, bijvoorbeeld voor de duurzaamheidsdoelstellingen van de Europese CSRD-regelgeving.

Toch is Sloot optimistisch. Hij verwacht margeherstel in 2024 en 2025. Het consumentenvertrouwen stijgt en bestedingen trekken aan. “Mensen raken gewend aan hoge prijzen, en looncompensatie biedt ruimte om weer uit te geven.” Hoewel hij geen gouden jaren voorspelt, gloort er hoop aan de horizon. Nederland moet volgens Sloot zuinig zijn op het poldermodel van geven en nemen, dat op lange termijn meer oplevert dan keihard onderhandelen.

In een podcast met Studio Foodlog legde Sloot eerder dit jaar uit hoe concurrentie in de voedselketen werkt.
distrifood.nl

Meer flash

Most Liked Today