Ze werden geboren in de eerste twintig jaar na WO II en zijn nu tussen de 60 en 75. Ze wonen veelal nog zelfstandig en vormen een grote groep klanten: ze zijn met bijna 3 miljoen.
Buit binnen en hypotheek afgelost
In Nederland kunnen ze qua eten goed terecht voor "uitstekende producten tegen relatief lage prijzen". Maar, schrijven de analysten van ABN Amro, "de vraag is of de oudere consument misschien meer te wensen heeft. Er is één groep consumenten die de foodsector zelden direct benadert: de jonge oudere. De vergrijzing is een grote uitdaging voor de samenleving, óók voor de foodsector."
Met speciale voeding kunnen ze hun levenskwaliteit verbeteren. Daarvoor zouden juist zij best eens bereid kunnen meer te betalen. Ze willen immers graag fit blijven om zo lang mogelijk van hun vrijheid te kunnen genieten.
Jongeren zien hun perspectieven dalen
De jongere generaties worden daarentegen geconfronteerd met teruglopende economische vooruitzichten in Nederland en Europa. Hun uitzicht op een baan en inkomenszekerheid verslechtert. Daarom letten ze goed op hoeveel ze uitgeven en waaraan. Ouderen hebben hun buit in de vorm van een goed ver-naoorlogs pensioen en een inmiddels afgeloste hypotheek binnen en kunnen daarom nog kiezen voor kwaliteit die wat mag kosten.
Tegen die achtergrond raadt ABN AMRO zijn klanten die levensmiddelen maken of verkopen dan ook aan veel nadrukkelijker op de nog zelfstandig wonende jongere oudere te mikken bij zijn productontwikkeling. Daar zit het geld.
De bank biedt - gratis en voor niets - een advies in de vorm van een 27 pagina's tellend rapport dat gebaseerd is op marktonderzoek en meningen van marketingexperts. Het is uiteraard ook leuke literatuur voor jongere ouderen zelf.
Fotocredits: ABN AMRO
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ca. 18% van de koopwoningen is in bezit van ouderen en lang niet allemaal afgelost.
Rapporten wijzen uit dat achterstallig onderhoud voor gepensioneerde eigenaars steeds problematischer wordt, en vrijmaken van geld op afgelost huis steeds moeilijker wordt en verkoop niet relevant naar kapitaalvernietiging door huren.
Kost je bijna afgeloste huis nog 2-300 euro p/mnd, dan zal bij verkoop de laatste 20 jaar van je leven (bij volle gezondheid) minimaal 20x12x750: € 180.000,00 aan huur kosten.
Daarnaast zal het aanbod aan bestaande koopwoningen bovendien op de lange termijn gaan stijgen. Over vijftien tot twintig jaar zal de groep 75-plus-huishoudens flink zijn toegenomen (16% van alle huishoudens in 2030, dat zijn 1,4 miljoen huishoudens). Zodra deze ouderen niet meer zelfstandig kunnen wonen of overlijden, komen hun woningen vrij. Met verminderde waarde.
En Foodlog denkt dat de ouwetjes dat niet in de gaten hebben, en de voor plukbare lifestyle van Amro gaan ?
Want Foodlog stelt: “Buit binnen en hypotheek afgelost !” Of was dat een uitdaginkje ?
Interessant ook is dit artikel in de NRC 'van de overwaarde kun je niet leven’ dat je maar 3x gratis kunt openen.
Back to the topic:
Amro ! Ga vlug op dak zitten met je onzin verhaal. In heel haar ‘gratis’ (thks, very obliged to you!) rapport met oude koeien niet één statistisch cijfer hoe groot de groep rijke ‘huisafgeloste’ ouwelui zijn, die je in de winkel extra (= nieuw potentieel) kunt plukken voor hun gezondheid.
Een verkoopmanager die zo’n verhaal op tafel legt zonder de potentiele grote van de markt hard aan te duiden, leutert.
En er is nog een aspect.
Ouderen laat zich niet meer zo snel vangen. Teveel deja-vu.
Zeker van banken.