Ik reageerde gisteravond op René van Heusden's commentaar rond de discussie over Perswijn's stelling dat rosé (g)een serieuze wijn is.
Zat er vanochtend - bij een kopje koffie met een koekje! - nog even over na te denken. Eerder had ik de discussie nl. voor 'onzin' uitgemaakt (zie Ailko's posting en de reacties daarop). Vanmorgen realiseerde ik me dat de discussie de kern is van het vooroordeel dat 'gewone' mensen tegen 'winespeak' hebben. Ik wilde dat als een commentaar aan René melden, maar werd zo uitvoerig dat het niet meer in het max. van 2500 lettertekens paste. Kennelijk is het dus toch een écht onderwerp.
Bij deze dus mijn comment zoals ik dat - in alle snelheid - schreef nav De Stelling in Perswijn.
Ik stel in feite dat winespeak op René's manier gebracht een vorm van cultureel imperialisme is. Dàt lijkt me nl. de winst van dit debat én de moeite waard om eens flink over te debatteren. René, toch nog even een nabrander. Niet om lullig te zijn, maar vooral omdat je én serieus bent, het serieus meent en deze discussie de vinger op de zere plek legt van het wijnschrijven van vandaag. Het onderwerp heet vlgs mij 'cultureel wijnimperialisme'. Hopelijk krijg ik het in een paar woorden uitgelegd.
Je veroordeelt de smaak van het volk met zijn vette, rokerige BBQ's als minderwaardig. Daar kan ik je nog in volgen ook, maar .... mag 'het volk' van ons culinair Sodom en Gomorra (overigens: meer een woestijn, dan een bandeloze bende lijkt me ....) dan op zijn niveau ook niet genieten? Ook al zou jij waarschijnlijk schrijven 'genieten'.
"Smaak" is een vnl. cultureel gegeven en hangt samen met waar je bent geboren, wie je heeft opgevoed, onder wiens invloed je staat, cq. welke invloeden en ervaringen je zoekt.
Wij - als Westerlingen - vinden het eten van wormen en insecten vies, terwijl in alle warme werelddelen sommige van deze dieren - vaak rauw gegeten bovendien - een delicatessen-status hebben.
Zouden 'goed' en 'lekker' misschien contextgebonden begrippen kunnen zijn en bestaat er daarom een vooroordeel van de 'verlichten' en van de 'ik wil wijn gewoon lekker kunnen vinden'-markt (mensen die dat zeggen kunnen vaak verrassend goed proeven, maar zijn wars van de quasi-professionele 'winespeak' die geen tegenspraak duldt)?
Dát is het punt van Meisje én inmiddels een geheel nieuwe, opkomende generatie wijnschrijvers ... Ze zoeken nog naar de woorden en manier, maar de trend is al zichtbaar.
Zo zat het trouwens ook met de kleren van de keizer. Daar werd alleen de normaal-perceptie alleen niet tússen maar bínnen hetzelfde culturele discours doorbroken.
Andere culturen met elkaar vergelijken vanuit een andere ('hogere'?) cultuur .... dat noemen sociologen en cultureel-antropologen 'cultuurimperialisme'. En dus: kijken met een gekleurde bril, zonder dat je door hebt dat je in feite je eigen waardenstelsel aan het ijken bent - en dat bovendien vanuit je eigen 'smaak' en voorkeuren. De grote ontdekkingsreizigers deden niet anders. Pas in de 20e eeuw ontdekten antropologen dat ze eigenlijk zichzelf in de weg zaten en op zoek moesten naar verantwoorde analyse-methoden.
Het feit dat jij - en ik met je - die vieze (er zijn natuurlijk ook goeie 'braais'/BBQ's) BBQ minderwaardig vinden is meer ons probleem dan dat van de mensen die jij volstrekt menens veroordeelt. Dat vind ik volstrekt onterecht, terwijl zij jou van hun kant terecht verwijten met veel, bijna religieuze, zendingsdrang in een deel van hun leven te komen waar ze helemaal geen behoefte aan hebben. Vervolgens geef je ze ook nog eens een wijn/rooktip, die ze niet kunnen 'proeven' omdat ze hun perceptorische repertoire in geen velden of wegen zo ontwikkeld hebben als jij. Inderdaad dus: ik zeg dat jij proeft, wat jíí hebt geleerd te proeven. Het product heeft misschien een objectieve smaak, maar die kan zelfs de meest professionele en ervaren wijnproever niet proeven. Die proeft namelijk .... zijn eigen ervaring.
Ik zou bijna zeggen: dat is dus zonde van die fles Ruinart en die handgemaakte Havanna. En bovendien: op dat eiland roepen dat die beter is, heeft geen zin: de bevolking dáár was er al van overtuigd ;-)
Als we als Mozes van de berg willen komen, zullen we met een andere boodschap moeten komen dan die waar we - zoals je het in het Frans zo mooi kunt zeggen - zelf helemaal 'imbus' van zijn. Geen goeie maketing dus, als het je er écht om gaat de massa tot beter drinken aan te zetten.
Cees van Casteren (tot nu toe alleen zichtbaar via de Perswijn-site) doet die marketing uitstekend: hij sluit aan bij de markt en bouwt zo zijn betoog op. Karel vd Graaf maant hem daarom zijn 'belachelijke verhaal' onmiddellijk te verwijderen. Grappig bedoeld, natuurlijk, maar ik ben bang dat ook hij duidelijk laat zien waar zijn competenties als wijnmarketeer liggen: dat wordt gewoon boeken schrijven voor de incrowd! Ach, alles in het leven is een keuze.
Al deze marketing en sociologische wijsheden op een stokje ... het zal me een genoegen zijn: die prachtige Ruinart 1990 houden we lekker voor onszelf op dat eiland, met een paar rauwe oesters, amandes en clams ;-)
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Chris, goed te horen dat ook jij als serieuze wijnprof rosé drinkt omdat het gaat om wat je op dit moment lekker vindt en niet om wat lekker heet vlgs het GWB (het Grote Wijnboek van de Serieuze Wijnschrijver).
Vraagje: drink jij in de zomer geen koele gamay's, Pinot noirs of hun ("vin 'd une nuit") zelfs net-niet-rode-varianten-maar-ook-geen-rosé meer of zelfs een grenache of - nog erger - een licht gemaakte niet-Franse Cabernet Sauvignon zo uit de koelkast?
Vlgs mij hebben die rode wijnen helemaal de toekomst voor zich, maar heeft de serieuze wijnpers ze zelfs nog niet ontdekt, noch de redenen waarom het publiek ze zo kan waarderen.
Rosé is er in verschillende smaken. Veel rosé's lijken meer op zuurstokwijn, maar wat wil je in deze coca-cola cultuur. Wijnmakers weten het maar al te goed: call it dry but make it sweet. Wil de gemiddelde consument een droge wijn? Volgens oenologen in Chili niet. Voor Nederland ligt het aantal grammen restsuiker al gauw rond de 12. Sneu voor Bordeaux dat ze nog op de 2 gram zitten. Wel zal er toestemming komen om dit te verhogen tot 6 gram. Een en ander neemt niet weg dat er heerlijke rosé te vinden, zoals o.a. Ch Tour de Mirambeau uit Bordeaux en Ch. Galoupet uit de Provence.
Rosé's met een beetje of iets meer zoet brengt wijn weer dichterbij en dat is toch een goed begin!? Wie begon er niet ooit met zoet? Wellicht kan een evenement als Rosé aan Zee mensen van zoet naar halfdroog en droog helpen? Wat mij betreft kleurt elke zomer rosé! Het aandeel dat rosé wint gaat volgens mij ten koste van de rode wijn. Vanavond drink ik zeker nog een glas rosé van Mirambeau. Santé!
Eigenlijk zou ik ook nog moeten gaan reageren, maar volgens mij heb ik alles al gezegd. Mijn reactie staat in het (ik geef het toe, opmaaktechnisch niet zo leesbare) reactieveld op de site van Perswijn.
Verder sluit ik me bij Meisje aan. Petra, je hebt gelijk: het sop is de kool niet waard. Bovendien heb ik onlangs weer zoveel lekkere rosé's op.
Tot slot wil ik Ailko nog gelijk geven: inderdaad, dankzij de rosé zullen ongetwijfeld nieuwe wijndrinkers bereikt worden. En dat is m.i. een belangrijk punt.
Ik dronk er een Tierra del Fuego bij, een sauvignon Blanc uit Chili. Lekker droog en net spannend genoeg om de kale garnalen aan te kunnen;-)
Ik ben trouwens zojuist terug van het wijnfestijn in Saint Chinian, waar ze de ongelukige gewoonte hebben midden in de zomer - bij mij is het op dit moment 38 graden in de schaduw -hun vnl rode (winter-)wijnen te laten proeven.
Dat lijkt eigenlijk nergens op, wist zelfs een volkse Hollander op te merken: hij vond het rood zo helemaal niks, misschien moesten ze het maar eens flink koelen!!! En dat voor een 'gewone' volkse meneer zonder opleiding of heel bijzondere belangstelling - zo te zien dan, ik ben niet verder in zijn antecedenten gedoken.
Er is kennelijk nog hoop, want de 'vandalen' hebben meer intuitie dan de traditionelen met al hun robes, de inwijding van nieuwe 'ridders' en andere dromen uit oude tijden.
Het toeval helpt ons weer verder ...