Twee enquêtes onder wijnexperts en professionals uit de industrie laten zien dat de consument steeds meer kennis heeft over wijn. Drinkers zoeken naar unieke ervaringen en authenticiteit. Ze proberen nieuwe variaties en smaken uit en zijn vooral geïnteresseerd in premium wijnen. Dat zorgt ervoor dat de verkoop van wijnen boven de $10 stijgt.

Uitdagingen
Wijnhuizen moeten dan ook investeren in kwaliteitswijn. Volgens de University of California, Davis, die de enquêtes uitvoerde, is dit voor sommige bedrijven een grote uitdaging. De prijs van land en druiven is namelijk nog nooit zo hoog geweest. Dat komt deels door een golf investeerders van buitenaf, maar ook de impact van de wijnindustrie op het milieu en water die het moeilijker en minder interessant maakt om druiven te telen. De druiventeelt worden daarom mogelijk verdrongen door andere gewassen, zodat er minder wijndruiven beschikbaar komen. Daar komt nog eens bij dat door fusies van supermarkten en distributeurs niet alle kleinere wijnmakers een plekje op het schap kunnen vinden.

Fotocredits: 'Wine Tasting', Kumweni
Dit artikel afdrukken