Volgens de Belgische journalist Bruno Vanspauwen is dat echter verloren moeite. "Wijnstreken zoals Friuli kunnen het wel verbieden met plaatselijke regels, maar in de industriële wijnproductie, die makkelijk zo'n driekwart van de totale wereldwijde productie in beslag neemt, worden aromatische gisten frequent gebruikt om wijnen extra smaak te geven”, zegt hij.
In de industriële wijnproductie, die makkelijk zo'n driekwart van de totale wereldwijde productie in beslag neemt, worden aromatische gisten frequent gebruikt om wijnen extra smaak te gevenGrootschalige industrie
Wijn is een grootschalige industrie geworden. Wijnmakers voegen niet alleen kunstmatige gisten, maar ook suikers, zuren en zelfs tannines toe. Zelfs bij de grote Bordeaux-huizen staat tegenwoordig een rijtje 'smaakmakers' in de kast. Vanspauwen: "Grootschalige industriële productie - zoals voor limonade en pils - is onvermijdelijk. Industriële wijn is afkomstig van uitgestrekte wijngaarden, tot duizenden hectaren groot, die doorgaans chemisch besproeid worden tegen ziektes, insecten en schimmels. Daardoor worden de natuurlijke gisten van de druif gedood, zodat er artificiële gisten nodig zijn om de gisting op gang te brengen." Daardoor is het gebruik van onnatuurlijke middelen om wijn te laten vergisten en precies op maat zijn gewenste smaak te geven, op gang gekomen. Volgens Vanspauwen is het inmiddels een gangbare praktijk.
Verwachtingen consument
Uiteindelijk spelen ook consumenten een niet te onderschatten rol in de smaakversterkingspraktijken. Zij willen graag weten waar ze aan toe zijn en kopen bij voorkeur een 'smaakervaring' waar ze op kunnen vertrouwen. Dus maken de grote wijnbedrijven een wijn die ieder jaar hetzelfde smaakt en de consument niet voor verrassingen stelt.
Fotocredits: 'wine', Christine592
Op 29 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Beste Geer, je hebt helaas helemaal gelijk....
Op een fles wijn zit in Nederland € 0,67 accijns, dan nog de BTW, materiaalkosten, winstmarges, opslag en vervoer.... En o ja, in die flessen zitten ook nog eens zo'n 6-7 trossen druiven?! De toverwoorden zijn water en geur-, kleur- en smaakstoffen. De consument kiest....
Waarom denk je dat er nu al "wijn" wordt aangeboden door de supermarkt voor 1,99?
Fles,etiket,dop kost 1.50 euro, winst groothandel? winst supermarkt? vervoer? wijn? btw?
Ben heel benieuwd wie hier een verklaring voor heeft?
Mijn gevoelsmatige verklaring is,
Men spreekt met 40 wijnzaken af gezamenlijk flessen, etiketten (verzin maar een mooie naam) en doppen te kopen, laten 5 vrachtwagens met most komen, laten bottelen met smaakstoffen en geef een wijnschrijver wat centjes die komt met zuurtje, framboosjes en nog meer onzin, 92 Parker punten op de hals en het geld stroomt binnen, of zie ik het helemaal verkeerd?
Pieter # 20, met overtuiging gebracht maar het zit net even anders. Eerst de alcoholische gisting en dan komen bij de malolactische gisting de melkzuurbacteriën in het spel om het appelzuur (deels) af te breken. En weldegelijk worden suikers bij de alcoholische gisting ook in aroma's omgezet.
Lallemand, die ken ik wel als leverancier van veevoeradditieven, samen onderzoeken opzetten naar de werking van gisten, toegevoegd aan veevoer, op de vertering van dieren. Nu ben ik met hun fermentatiespecialisten bezig met het proces van melkzuurfermentatie op biggenvoer om de darmgezondheid te verbeteren en het antibiotica gebruik te reduceren.
Wil een wijn liefhebber dit allemaal weten? Ik wel.
Weet je wat ze zeggen: fermentation in rumen or hind gut, in making wine or cheese, it all about fermentation en looks in mode of action very simmilar. Geen zorgen maken over de wijn lijkt mij, ik doe het niet in ieder geval.
Dick, tannines zijn ook zeer geschikt om er stikstofverbindingen en 2 waardige metaal ionen mee te binden, dat heeft mogelijk ook een conserverend effect bij wijn?
Wie klikt op de sponsors voor dit wijnmakerscongres vindt meteen een hele pluk van bedrijven die solutions for winemaking aanbieden, w.o. uiteraard Lallemand. Bayer zie je ertussen staan, maar die adverteert nergens openlijk met oenologische oplossingen, wel met crop science uiteraard.