image
"Het is een boeiende wereld waarin de dramaturg en de expograaf in innige samenwerking nieuwe deuren op de werkelijkheid openen."
Met deze woorden werd eind januari 2008 de tentoonstelling: Supermarkt Europa: 50 jaar landbouw en voeding op Vlaanderen losgelaten. "De uitbreiding van Europa en het streven naar economische, ecologische en sociale duurzaamheid in een geglobaliseerde wereld zorgt voor boeiende uitdagingen voor de landbouwers van vandaag en morgen," stond hierover te lezen op agripress.be.

"Vlaamse boeren en tuinders oefenen met heel veel zorg hun beroep uit, voldoen aan de strengste controles ter wereld maar zijn met handen en voeten gebonden aan de invloed van derden," zo staat in de perstekst die de Boerenbond in Vlaanderen vandaag rondstuurde. Daar "dit te vaak weegt op hun inkomen zet de Boerenbond, als grootste Vlaamse belangenorganisatie voor land- en tuinbouwers, aan tot actie," leert de perstekst verder.

Opvallend is dat de Boerenbond het woord 'supermarkt' nergens in de mond neemt, dit in tegenstelling tot de boeren zelf. Het getuigt voorlopig dus eerder van een keurig soort militantisme, de actie die het vandaag startte. Beschaafd, maar het is een begin: www.voedselprijzen.be. Wanneer je de site volledig doorleest (moet je doen!), dan eindig je bij een wedstrijd-annex-enquête, waar je zelf kan uitrekenen wat je vandaag in de supermarkt bij de boer hebt aangedragen en wat bij de super blijft. In de in Nederland zo geliefde Vlaamse supermarkt, wel te verstaan.

Hoe of men de Vlaming met dit verhaal gaat bereiken, blijft een open vraag. Maar ik ben vooral benieuwd of de Boerenbond echt zal durven/willen/moeten inzetten, op wat het met voedselprijzen.be stilletjes claimt, m.n. transparantie van de voedselketen. Voorwaar: een boeiende uitdaging.

Wie zal de bevolking aan het einde van het verhaal de rol van dramaturg of de expograaf toedichten. Ik heb een stil vermoeden. Wat jij?
Dit artikel afdrukken