In de VS hebben ze een simpele en volledig ingeburgerde oplossing om de restjes die je in een restaurant niet op kunt, later thuis op te eten: de doggybag.

Nederlanders en Belgen staan er onwennig tegenover. '‘[M]ensen durven er vaak niet om te vragen. Ze schamen zich omdat ze restjes mee willen nemen. Of ze vergeten het. Of ze weten niet dat het een optie is", zegt Gwendolyn Maertens, onderzoeker bij Test-Aankoop, in De Standaard.

Poll voor de lekkerste naam
De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop wil daar wat aan doen. Het idee is immers prima dat de verspilling van goed voedsel tegengaat.

Test-Aankoop heeft daarom op zijn site een poll opengesteld. Nederlandstalige consumenten kunnen hier tot 11 november stemmen op een aantrekkelijke nieuwe naam voor de doggybag. De naam zou niet lekker bekken.

Krijg jij meer trek in restjes uit een kliekjesdoos, nagenieter, overdoos, overschoteltje, restorestje of een verspil-me-nietje ?

Alternatieven
Het initiatief is opgezet in samenwerking met de steden Brussel, Gent en Luik. Gent is al langer actief bezig met het gericht terugdringen van voedselverspilling en lanceerde in dat kader de 'overschotdoos'. Ook in Nederland zijn al acties met besparende doggybags gelanceerd. Ook zijn de aantrekkelijker genaamde Foodiebags geïntroduceerd.

Voedselveiligheid
Horeca Vlaanderen is een groot voorstander van het initiatief, maar legt ook een vinger op de zere plek van de voedselveiligheid. "Als je bijvoorbeeld een zakje met zalm een paar dagen in de auto laat liggen, mag de restauranthouder daar niet aansprakelijk voor zijn", citeert RetailDetail.

Fotocredits: Fiona Henderson
Dit artikel afdrukken