Een kort bericht in verschillende media stelt dat winkels die Zwarte Piet weren, het Nederlandse volksgevoel niet hebben begrepen. Het ANP schrijft dat Albert Heijn het leergeld voor de markt betaalt: "Deze week ontstond veel commotie op sociale media toen bleek dat Albert Heijn er bewust voor kiest om Zwarte Piet in bepaalde reclame niet te laten terugkomen. Kenners vrezen dat dit de super wel eens duur kan komen te staan. Volgens analisten van de Rabobank gaat Albert Heijn de ontstane ophef tijdens de Sinterklaas-periode merken in zijn omzet." De Financiële Telegraaf nam het nieuws over.

Adviesbureau Q&A Research & Consultancy deed een onderzoekje onder 1500 Nederlandse consumenten waaruit overtuigend naar voren kwam dat winkeliers die Zwarte Piet buiten de deur houden, eerder gemeden dan bezocht worden.

Slechts een paar dagen pijn
Q&A concludeert dat AH zich vergist. Conculega's van de Zaanse super voelen volgens Distrifood aan hun water aan dat Albert Heijn zich vergist. De Zaanse super lijkt het politiek zekere voor het onzekere te verkiezen en vergist zich in de volksaard. Nederland houdt van Zwarte Piet die tot zijn cultureel erfgoed behoort, ook al zou er een component van erfzonde in kunnen zitten. Die pijn hoort erbij en hoeft niet uit het straat- en winkelbeeld te worden verwijderd. Dat wel doen is een vorm van zelfontkenning.

Volgens NRC Handelsblad van vanavond doet de actie #boycotAH die op twitter ontstond tegen het verwijderen van Zwarte Piet uit de winkels en uitingen van AH hooguit een paar dagen pijn. Over een week of 2 weten we hoe het echt zit.

Fotocredits: Zwarte Piet in Ypenburg, Sander van der Wel
Dit artikel afdrukken