Jeroen Thijssen, redactie Foodlog
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Reden voor de vraag is het toenemende aantal taco-zaken in de Vlaamse straten, maar dat is een logische ontwikkeling in een fastfoodmarkt die overvol is. De taco - de Mexicaanse variant van ons belegde broodje - is weer wat nieuws en brengt diversiteit. Dat het nu boomt verbaast de culinair recensent van De Standaard niet. Mexico is culinair in beweging; 2 van de beste restaurants in de wereld zijn Mexicaans. Dat sijpelt door, zegt hij. Mexicaanse specialiteiten zijn weer even het nieuwe gat in de markt en dus geen reden voor de angst en misschien wel xenofobie zoals die van Emmery. Zijn de traditionele Belgische friten, ons ouderwetse belegde broodje of onze kroket beter dan een taco en broodje kebab? Nieuwe hypes volgen elkaar in snel tempo op. Misschien is de volgende wel een heel gezonde.

Om een statement te maken tegen de angst voor vreemd voedsel organiseerde de Hamburgse vestiging van de Duitse Edeka in de zomer van 2017 een actie. Om het belang van diversiteit zichtbaar te maken haalde de supermarkt alle producten die niet in Duitsland waren gemaakt uit de winkel. Gevolg: vrijwel lege schappen. De actie veroorzaakte een storm op internet en haalde in Nederland Jinek. "De supermarkt kreeg daarmee de troosteloze aanblik van een winkel uit Cuba of uit de oude Sovjet-tijd", schreef Adformatie. The Independent beschreef de verschillende typen reactie: van handige commercie rond Merkels 'wir schaffen das'-vreemdelingenbeleid tot 'linkse idioterigheid'.

Wat je er ook van vindt: we kunnen eten uit alle windstreken en er blijkt volop ruimte voor vernieuwing van het bestaande aanbod omdat klanten altijd weer wat nieuws willen, behalve lege schappen en te weinig keuze. Dat laatste kun je een Turkse Kebab of een Mexicaanse Taco moeilijk verwijten.
Dit artikel afdrukken