Whole Foods beweerde altijd 'anders' en 'eerlijk naar boeren' te zijn. Oprichter John Mackey claimt zijn bijdrage aan 'a better world' voorop te stellen. De media lijken echter door te krijgen dat 'organic' (biologisch) een uitstekende manier is om snelle groei en heel plezierige winsten te kunnen genereren.
En toch: Whole Foods is leuk. Het is kwaliteit en Mackey mag toch zeker zijn deel hebben van het succes dat hij heeft gerealiseerd. Wat wekt dan de achterdocht?
Een juicy passage uit de analyse:
Whole Foods now is a big-box retailer - and it's much more concerned about competing with the other big boxes than issues of ethics and sustainability. But the rhetoric goes on because Mackey is good at it - good at PR. In the view of many American green campaigners, Whole Foods took an anti-big-shop movement, assimilated its virtues, did away with its annoyances, and made another big shop out of the result.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ook een mooi citaat:
"There's no such thing as fresh in a retail store. We need to start by being honest with the consumer."
Dit komt echter uit de mond van een van de hard-core idealisten die the Guardian interviewde. Dat geeft een vertekend beeld van de situatie. De doelgroep is de grote massa van niet-zo-heel-erg-idealisten. Die vinden het voldoende om af en toe iets idealistisch te doen, het is geen totale manier van leven voor ze. Het type dat graag Fair Trade-koffie tijdens een van zijn jaarlijkse vakantievluchten drinkt.