Waarom krijgt Whole Foods het in Engeland toch steeds voor z'n kiezen?
De nieuwe winkel van de Amerikaanse niet-geitenwollensokken-maar-juist-dure-delicatessen bio superstore in London kreeg in korte tijd een aantal bedenkelijke kritieken in The Times. Het zou niet alleen te duur en te on-Engels zijn in winkel lay-out, het zou vooral ook schandalig overdadig zijn.
Afgelopen week kwam Times columnist AA Gill met een vernietigende kritiek op het bedrijf waarin de zere plek van het bedrijf wordt blootgelegd: de overdaad waarmee Whole Foods de winkel optuigt, spoort niet met het bio-begrip dat wij aan deze kant van de Atlantische Oceaan hebben.
Bio betekent hier zuinig omgaan met schaarse middelen die we aan de aarde onttrekken. Het is niet de hoorn des overvloeds die je uit de hele wereld - zonder op de (milieu-)kosten te letten - zo hoog optast dat de helft er wel van in de vuilnisbak moet belanden (zoals de wortels van biokroonprins Charles) en de prijzen wel buitensporig moeten zijn. In dezelfde week dat Gill zijn kritiek schreef, kwam The Guardian met het verhaal van Barbara Kingsolver, die met haar gezin besluit alleen nog maar duurzaam te eten. Zij volgt de seizoenen en ontdekt wat dat echt betekent: 'no bananas, but lot's of tomatoes'. En nog heel veel meer niet. Bijv. geen vers fruit in de winter. Tomaten al evenmin trouwens.
Daarom vinden wij, net als de Engelsen, Whole Foods wel bio maar niet duurzaam. Het is een concept voor verwende stadse watjes. Urbans dus, die denken dat ze milieubewust doen. Op niveau nog wel.
De pleiters voor hippe, niet-meer-geitenwollen-sokken bio in ons land kunnen dus hun borst nat maken: bio moet niet hip, bio moet duurzaam.
Bij ons is hippe bio sinds een jaar in de mode, maar het is nu al weer aan het barsten en scheuren. Ik waag me dan ook aan een voorspelling: het wordt juist hip weer geitenwollen bio-sok te zijn. In de stad. Let maar op. Met je Iphone in je mij-kan-het-echt-niks-schelen-kleren je eigen hoekje in het Oosterpark met stokbonen wieden. Daarna in je City SUV op batterij weer naar huis. PS: ben je toch aan bladeren in The Times, kijk dan ook even naar de even rake als satirische analyse die Shane Watson vandaag geeft van de Engelse Urban: iemand die zijn hersens niet meer gebruikt en overal een therapist, coach of consultant voor nodig heeft. Whole Foods komt er ook in voor en wordt in vileine woorden afgeserveerd:
Whole Foods
Do you want to pay lip service to environmental concerns, be sure that no chemicals are used in your shopping and make no concessions on taste and luxury, all while carrying a bag that says: "This person is rich, but they care"? Whole Foods will give you instant karma. It may currently comprise just one retail outlet in Britain, but from this you can break into convincing stories about your food's provenance over dinner, garnering praise from guests for the recherché delicacies from independent smallholdings.You can dress in eco-labels People Tree, Howies and Under the Canopy(or just have them in the wardrobe: design-wise, they don't quite cut it in Notting Hill), and pick up the new buzzwords - biocompatible, bioavailable, NLP, nutritional counselling - from a single trip to the store. Then you can drive home in your Porsche Cayenne Turbo.
Grappig: ik gebruik aan deze kant van de Noordzee altijd het beeld van de Landrover Sport en Porsche rijders om dit publiek aan te duiden. Een Cayenne is helemaal kinky. Voor mensen die niet kunnen kiezen tussen een Porsche en een SUV ;-)
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Frank, ' je doet het nooit goed' zeg je. Natuurlijk is commercie nodig. Alleen dwazen en dromers zouden zoiets willen ontkennen. Alleen gaat Whole Food helemaal niet over verantwoord maar over kwaliteit. Er zijn nl. grenzen aan de tolerantie van een concept. Het enige dat WF hoeft te doen is daar duidelijk over te zijn. Dan doet het - zoals Jos aangeeft - nog iets goeds ook: de markt omhoog trekken en 'followers' creeren.
Hmm, het is misschien marketing-technisch niet eens zo'n gek idee om 'biologisch' te positioneren op de 'beetje-snob' met zijn duurdere auto en zijn dikkere portemonnee.
Een mooie, grote, rijkelijk gevulde en luxe 'bio'-winkel in de PCHooft en andere sjiekere winkelcentra, waar de happy few graag gezien worden, dat zou best eens een positief effect kunnen hebben op het imago van biologische voeding in dit land van volgers.
En deze wat 'rijkere' klantenschaar zou voor supermarkten en andere winkels die nog weinig biologische voeding aanbieden vervolgens een interessante reden kunnen worden om uitbreiding van het assortiment als aantrekkelijk te gaan zien..
Met andere woorden... je doet het nooit goed!
Je hebt nu eenmaal commercie nodig om je verantwoorde gedachtegoed te verkopen. Van lege schappen worden consumenten niet blij en hopen doet verkopen..
Is het niet heerlijk om dan door een rijkelijk gevulde supermarkt te lopen, die zich inzet voor bewuste producten.
En tja.. je hebt nu eenmaal de early adopters nodig om zoiets te bereiken. Deze mensen houden nou gewoon van mooie dingen (Landrover Sport, eten bij sterren koks enz.enz.).
Het wordt kennelijk wel gekocht, maar de Britten willen kennelijk vooral 'local' eten en dat krijgen de supermarkten niet georganiseerd. Er is natuurlijk niets mis met organic uit het buitenland, maar Buy British is een sterk sentiment daar. 'koopt Nederlansche waar' heeft bij ons een beetje een 'foute' bijsmaak.
In de Engelse supermarkten viel me recent juist de nadruk op "organic" op. Veel meer dan in de NL supermarkten in ieder geval.
De Tesco's en Sainsbury's hadden allemaal ook huismerken die met "naturally organic" etc. werden aangeprezen. Sterker, van veel spul was alleen de organic versie te verkrijgen. Organic baked beans, huismerk en van Heinz, noem maar op. Misschien wordt het niet vekocht maar het speelt daar veel meer dan hier in ieder geval. Dat verklaart denk ik ook de aandacht voor whole foods.