"Het klinkt barbaars maar het is de enige manier om de massa houtduiven onder controle te houden", zei gedeputeerde Naeyaert tijdens een infovergadering voor landbouwers in Damme. Hij had het over de afschietdag die eind februari zal worden georganiseerd in heel de provincie West-Vlaanderen. Want met houtduiven valt niet de onderhandelen.
Het is misschien een dwaze - barbaarse? - vraag, maar: waar plaatsen we dit dan binnen het verhaal van ethiek en dieren binnen landbouw? Is het überhaupt zinnig hierover zich zelfs al maar een mening te vormen?
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
ai, ai ! duifjes !
‘piepers’ zijn jonge duiven, goed doorvoed, of ze goed vreten ziet ge aan hun maag en krop als ge ze slacht. geen parasieten en geen anabole steroïden… wij noemen ze piepers, omdat ze nog niet koeren. soms binden de boeren hun pootje vast op het nest, zodat de ouden de jongen blijven voeren.
de bouillon van jonge duiven (van de karkassen en pootjes) wordt ‘jonge duuvinnesoepe’ genoemd, en de boeren in ons dorp beschouwen het als een afrodisiacum.
slachten gebeurt traditioneel; de kop aftrekken en leeg laten spartelen. de filets altijd even invriezen uit oogpunt van hygiëne. dan rosé bakken, trancheren en een portosaus er over.
http://picasaweb.google.nl/kookmarieke/Marieke/photo#5131264001967519074
Aiko, die houtduiven, ik ken ze heel goed. Ik woonde 21 jaren (bij mijn ouders) tussen de velden. Die vraten zich vol aan wat het land opbracht. Een plaag werd het nooit. Totdat de laatste roofvogel uit de lucht werd geknald, door diezelfde jager, die daarna op de duiven begon te knallen.
Het is een discussie in het verlengde van wat Klootwijk aanbrengt in kip met peren. En Dick lijkt zich hierbij aan te sluiten als hij het heeft over weggooien. Respectloos. Dat heeft niks met die PvdD-g*st*p* te maken (ik acht mij als Vlaming overigens wàt opgelucht dat jullie óók van die halve garen-politiek hebben).
Ik heb bewust de hazelnoten, die dit jaar met de kilo's van onze hazelaars zijn gevallen en op straat lagen, (ter beschikking gesteld van het publiek). Tot op heden zag ik er één man van rapen. Voor de rest ligt daar alles nog. Dus ga ik ze van het weekend toch maar zelf rapen. Want er huist weer een eekhoorn-koppel in de tuin. Wij zijn zoals Chalias, we voederen die beestjes vanaf de echte kou een beetje bij (wordt ook wel eens afgedaan als not-done). En daar lijkt hun biologische klok op ingesteld. De natuur: één brok intelligentie.
Verder herinner ik me dat zo'n duif in de soep bijv. toch nog haar culinaire waarde had. Maar id. niet te vergelijken met kip.
Gisteren reed ik over de oprijlaan van een fraai kasteeltje in de Betuwe. Beukenbomen langs de laan. Houtduiven die de nootjes zaten te eten eronder. Die worden gewoon af en toe afgeschoten en opgegeten. Dat lijkt me een prima oplossing. Ik weet dat er afweergeluidenkastjes zijn voor boeren die de houtduiven niet op de spruiten willen hebben of in de mais. Dan verschuift het probleem gewoon naar de buren. Tot dat er dus van die wezenloze vergassingspraktijken ontstaan. Toch beter om ze gewoon als eetbaar wild te behandelen?
Snap ik niks van: dit klinkt als zichzelf mestende eenden. Vetgemeste eenden vinden hele volksstammen lekker. Ik dacht dat het nou juist aan het smerige water zou liggen.
absoluut, helemaal volgevreten met broodkorstjes en het verkeerde voedsel. het waren een soort loop-eenden geworden (obesitas-eenden).