In onze grote steden struikel je inmiddels over de fietskoeriers. Vorige week meldde zich in Utrecht nummer vier op de thuisbezorgmarkt voor restaurantmaaltijden. Bij sommige restaurants mogen de koeriers zich al niet meer in het restaurant melden omdat ze de 'echte' klanten - die aan een tafeltje zitten - storen.

Een dag uit het leven van een fietskoerier
Journalist Yuki Kho wilde wel eens ervaren hoe 'de andere kant' van het fietskoeriersbestaan er uit ziet. Zij meldde zich aan als fietskoerier bij foodora en beschrijft in een artikel in Vrij Nederland (via Blendle) hoe het is om voor een algoritme te werken. Na een sollicitatie, die neerkomt op een test of je hard genoeg fietst, en een inwerkrondje van twee bestellingen door een ervaren collega, blijkt de fietskoerier door een computer aangestuurd te worden.

Terugkijkend op haar foodora-shift concludeert Kho dat een flinke dosis menselijkheid, maar vooral een beroep op de eigen slimheid, een fikse verbetering zou kunnen betekenen
Robotje
Kho: "Telkens als ik op delivered druk, staat er alweer een nieuwe order klaar. Pas als ik het eten bij het restaurant ophaal, krijg ik te zien waar mijn klant woont. Je kan dus niet van tevoren al nadenken over de ideale route. Per keer heb je een adres en daar fiets je naartoe. Je glimlacht, haalt je telefoon uit je jaszak, checkt je fooi (ik kreeg tijdens mijn hele dienst, maar 1x fooi) en fietst door. Je bent een soort robotje dat precies doet wat ’m verteld wordt. Dat maakt het werk monotoon en saai."

Kho fietst van hot naar her zonder dat er enige slimmigheid of zelfstandig nadenken geboden wordt. De enige twee uitdagingen die haar resten zijn zo hard mogelijk fietsen, zodat ze sneller is dan het algoritme verwacht en dus een paar minuutjes tijd kan 'terugpakken', en andere manieren bedenken om het systeem voor de gek te houden. Het algoritme 'pingt' genadeloos de volgende opdracht door zodra de vorige is afgeleverd. Het werken voor een algoritme voelt 'ontmenselijkt', zegt Kho. "Het zou goed zijn als de programmeurs van algoritmes er voor zouden zorgen dat het voor de mensen die ermee werken uitdagender en persoonlijker wordt". Een beetje erkenning, een berichtje tussendoor, een minder dwingend algoritme, een ander motiveringsprincipe dan een 'hardfietsklassement' dat behalve de 'eer' niets oplevert.

Terugkijkend op haar foodora-shift concludeert Kho dat een flinke dosis menselijkheid, maar vooral een beroep op de eigen slimheid, een fikse verbetering zou kunnen betekenen. Zoals de gouden tip van degene die haar inwerkte: sta bij iedere hobbel of stoeprand op de pedalen. Dat scheelt niet alleen kapotte knieën bij de koerier, maar ook kapotte pizza's bij de klant.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


afgezakte pizza


De koerier die mij deze pizza bezorgde, had die cruciale instructie blijkbaar niet doorgekregen. Hij was wel heel snel.
Dit artikel afdrukken