Een kantoor gaat veel meer een soort clubhuis worden, een gezellige plek waar je de hele dag even kunt loungen en iets lekkers kunt eten en drinken met je collega’s. En dan is zo’n ouderwetse kantinefunctie voor tussen de middag niet voldoende. Corona heeft dat besef veel dieper laten indalen. Alle hens aan dek dus voor de cateraars.

Bedrijfsrestaurant wordt multifunctioneel
Dat betekent dat bedrijfsrestaurants grote loungeplekken worden met zithoekjes, vergadertafels, whiteboards, digital walls enzovoort. En de hele dag geopend. Je kunt als team daar je plekje reserveren en daar je food laten bezorgen, óf je haalt het zelf even op bij de counter of uit een foodwinkeltje met zelfbediening en zelfscanning. Soms staat een werkgever zelfs toe dat lekkere broodjes door een bakker bezorgd worden, op maat voor het groepje medewerkers dat via een app een bestelling heeft geplaatst.

Bedrijfsrestaurants worden grote loungeplekken met zithoekjes, vergadertafels, whiteboards, digital walls, enzovoort
Allemaal dingen die een cateraar niet leuk vindt en dat is dan ook de reden dat hij zelf dit soort services gaat aanbieden. En daarvoor wil hij meer rechtstreeks contact met de directie in plaats van met een facilitair manager die vooral naar de kosten kijkt. Food moet chef-sache worden en niet langer uitsluitend een kostenpost. De foodbeleving op een bedrijf kan op een veel hoger niveau, en dat biedt kansen.

Binden van medewerkers
Daarnaast speelt het feit dat ondernemers een groot tekort hebben aan medewerkers. Werkgevers willen hun medewerkers graag vasthouden. Dat doe je allereerst door ze gewoon tevreden te houden. Daar hoort ‘verwennen’ bij, onder andere door goed, lekker en gevarieerd eten en drinken aan te bieden. Dit is een instrument dat steeds belangrijker wordt om medewerkers te trekken, zeker jongeren. En dan niet alleen tussen de middag iets lekkers en gezonds, maar de hele dag door. Het liefst bied je ook nog een ontbijt aan voor de vroege vogels die de files willen ontwijken. En de mogelijkheid voor een warme maaltijd voor degenen die in de avond wat langer blijven hangen.

Eten en drinken aanbieden wordt een belangrijker instrument om medewerkers aan te trekken, zeker jongeren
Food wordt dus belangrijker in kantooromgevingen. Dat begon voor Corona al bij de trendsettende hippe bedrijven als Google en de vele Fin-techs. Dat zijn bedrijven die food zelfs ‘gratis’ aanbieden aan hun medewerkers. En het is nog eens gezond (en duurzaam) eten en drinken ook. De fiscale afstraffing voor dat free food (het is immers loon in natura) nemen zij voor hun rekening. Inmiddels overwegen honderden andere bedrijven, ook in ons land, om deze richting op te gaan.

Loon in natura moet mogen, mits…
Maar dat loon in natura is wel een dingetje. Veel bedrijven vinden die fiscale bijtelling uiteraard een onnodig en oneerlijk spekken van de staatskas. Want diezelfde overheid bedrijven probeert werkgevers te pushen om meer nadruk te leggen op het creëren van duurzame en gezonde werkomstandigheden. En dus – zo luidt de logica van werkgevers – zou die overheid het moeten toejuichen wanneer werkgevers hun medewerkers gezonde (en duurzame, eerlijke) voedingsmiddelen verstrekken. En niet fiscaal afstraffen.

Tijd voor nog meer proefprocessen over dit onderwerp en een extra onderhandelingspunt tussen werkgevers en werknemers bij cao-onderhandelingen. Een ‘free-food-health-pardon’ lijkt mij een uitstekende mogelijkheid om grote stappen te zetten op gebied van inflatiebeperking en in het bevorderen van gezond eetgedrag.

Steeds meer horeca en retail in kantoren
Maar uiteraard zullen lang niet alle werkgevers die route kiezen. Wat voor hen wel speelt is dat het bieden van een prettige consumptie-omgeving op het werk een ‘must’ aan het worden is. Food is één van de middelen om je medewerkers tevreden te houden en het is al lang geen noodzakelijk kwaad meer. Het is een loyaliteit bevorderend instrument geworden. En dat vraagt iets van cateraars.

Ook al omdat de concurrentie toeneemt. Spelers als Bakker Bart, Albert Heijn, Spar, Thuisbezorgd.nl en anderen hebben immers de bedrijvenmarkt ontdekt als een leuk extra afzetkanaal. Dat kan op den duur betekenen dat bedrijfsrestaurants óf veel meer het karakter krijgen van een casual restaurant óf een loungeplek met een zelbedieningswinkeltje voor alle food-verrassingen. Voor alle cateraars van nu én voor alle opdrachtgevers (werkgevers) betekent dat een herbezinning op de aloude verdienmodellen en strategische keuzes.
Dit artikel afdrukken