Maar wat heb je daar nu eigenlijk aan, aan zo'n Wereldfietsdag, vraagt Le Monde zich af. Het verplicht tot niets en is weer een extra datum op die eindeloze kalender van VN werelddagen, -weken en -maanden. De krant biedt een - niet uitputtelijk - overzicht van fietsfestiviteiten. En licht er een ietwat vermakelijke en zinvolle oproep uit. De Franse minister van Transport en mobiliteit, Elisabeth Borne, wil een "serieus, gestructureerd en gefinancierd fietsplan" doorvoeren. In het kader van Wereldfietsdag roept de Franse Fédération française des usagers de la bicyclette (FUB) Fransen op foto's van fietsfeesten op Twitter te plaatsen waar ook minister-president Edouard Philippe op te zien moet zijn. Want dat is de man die beslist over de €200 miljoen die dat fietsplan moet kosten. En tot op heden zegt hij domweg nee. Ondanks alle voordelen die fietsen met zich meebrengt.
Kom, pak nog even de fiets!
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
#6 Harry,
Even die s weghalen bij https en hij doet het...
Sorry Otto, link werkt niet. Error: "403 forbidden".
Hier een afbeelding van Europa met de fietspaden ingekleurd. Toch wel weer een heel fijne kant van Nederland hoor.
#3 Dick V, ik zeg helemaal niet dat de landbouw het weer heeft gedaan. Van het wegennet waar ik woon wordt veel intensiever gebruik gemaakt, door allerlei verkeer. Bijvoorbeeld rijden er hier op de departementale vrachtwagens met twee(!) aanhangers. Dus een joekel, met nog twee. Bomen zijn daarvoor terug gezaagd, dus dat geeft al het gevaar aan. Dat is sluipenderwijs zo gegaan, en de wegen zijn er niet voor ingericht. Tal van kruispunten in 'het landelijke' zijn killers geworden, getuige de bloemetjes, die er hangen. Je wordt ingehaald op punten die daar totaal ongeschikt voor zijn, en, verhip, op de tegenliggerstrook zijn ook nog eens fietsers.
Het toerismeseizoen is weer aangebroken hier. De wegen verstopt met campers, waar automobilisten erachter zich zitten te verbijten om die krengen in te halen, en daar zitten dan ook nog fietsers tussen. Levensgevaarlijk.
Trouwens, in de steden zelf kan het nog meevallen, omdat daar minder hard gereden wordt en men zich meer bewust is van het gevaar. Het is het landelijke juist, wat zo gevaarlijk is, omdat men zich 1) minder bewust is van het gevaar en 2) men ook nog eens veel harder rijdt en 3) het landelijke, met al zijn mooie natuur waar je als stedeling zo lang naar hebt uitgekeken, zo rustig lijkt. Totdat ik daar met 90 km aan kom jakkeren.
Hé mannen, heeft de landbouw het weer gedaan? Ik zou weleens redelijk veilig door Parijs, Perpignan of Montpellier willen fietsen.