De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) reikt dit jaar voor de achtste keer de Merk van het Jaar Awards uit, op 30 oktober a.s. De awards zijn een initiatief van de FNLI, EFMI Business School en marktonderzoeksbureau GfK 'om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen', meldt EVMI.

Extra award: Meest herkenbare verpakking
Er zijn 21 kandidaten genomineerd in 7 categorieën: van Alcoholische dranken tot Persoonlijke verzorging en Schoonmaak. Elk jaar is bovendien een extra award beschikbaar voor een 'bijzondere prestatie'. Dit jaar wordt het merk met de meest herkenbare verpakking bekroond. De genomineerden voor deze bijzondere award zijn: Chocomel, Coca-Cola, Nivea.

Consumentenonderzoek naar 86 A-merken
Alle genomineerden zijn in een grootschalig consumentenonderzoek naar 86 merken bij 13.000 consumenten naar boven gekomen. In dat onderzoek beoordeelden consumenten de merken op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. 'Het merk met absoluut de hoogste score op gemeten merkkracht en merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2013, wordt bekroond tot het krachtigste levensmiddelenmerk van 2014', aldus EVMI. Bij de voorgaande edities viel Verkade al drie keer in de prijzen. Vorig jaar was HAK het merk van het jaar.

Logo
De FNLI geeft de awards met ingang van dit jaar nog extra zeggingskracht mee met de introductie van een heus logo. Het logo geeft uitdrukking aan 'het vermogen om een eigen en herkenbaar stempel op de markt te drukken”.

Fotocredits: Merk van het Jaar 2014
Dit artikel afdrukken