De Weight Watchers, meer dan 50 jaar geleden ontstaan in een huiskamer in New York en inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd imperium met een notering aan de New Yorkse beurs, verliezen behalve gewicht ook deelnemers en beurswaarde. In 2013 deden 43 miljoen leden mee aan de groepsbijeenkomsten, maar in het jaar daarvoor waren dat er nog 51 miljoen. De omzet is in het laatste kwartaal 2013 met 11% gedaald en de beurswaarde is met de helft afgenomen.

Weight Watchers heeft te lijden onder de populariteit van afval-apps, voedingssites en zg. Quantified Self tools zoals fitness-armbanden van Fitbit, Jawbone of Nike en de aan Internet gekoppelde weegschalen van Whittington. Deze apparaten kunnen de calorieën-inname en verbruik meten, lichaamsbeweging bijhouden en allerlei andere gezondheidsgegevens verzamelen. Dat kun je allemaal lekker voor jezelf, zonder de verplichte weegschaalmomenten de Weight Watchers-groepsbijeenkomsten.

Toch ziet Weight Watchers de toekomst met vertrouwen tegemoet: het afvalimperium ziet een rol voor zich weggelegd in vitaliteitsprogramma's in het bedrijfsleven. Daar zou in 2018 een omzet van 300 tot 500 miljoen dollar mogelijk moeten zijn, schrijft de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Dit artikel afdrukken