In 2016 werd Weide Weelde als een nieuw marktconcept geïntroduceerd. Oud-Rabotopman Herman Wijffels zei destijds te verwachten dat het 'de wereld weer heel zou maken'. Melk en yoghurt kwamen onder de naam Weide Weelde op de schappen van de nationaal opererende supermarktformule Jumbo uit het Brabantse Veghel. Het 'merk' is onderdeel van zuivelcoöperatie NoorderlandMelk, zoals de naam al zegt een boerensamenwerkingsverband in het noorden van ons land.
De Weide Weelde-boeren maakten deze week bekend hun producten voortaan onder het huismerk Noordertrots van Poiesz Supermarkten in Noord-Nederland te leveren. Het merk Weide Weelde Boerenzuivel van zuivelcoöperatie NoorderlandMelk blijft alleen als melkstroom bestaan, maar zal voorlopig uit de schappen van andere winkelketens verdwijnen. Dat meldt Nieuwe Oogst.
Volgens Nieuwe Oogst slaagt NoorderlandMelk er niet in Weide Weelde Boerenzuivel rendabel te krijgen. Jumbo ging er minder van verkopen. Volgens NoorderlandMelk was de melk niet interessant genoeg voor niet in het noorden gelegen vestigingen.
De 13 melkveehouders van NoorderlandMelk moeten voldoen aan eisen op het gebied van diergezondheid, dierenwelzijn, kringlooplandbouw en weidevogelbeheer. Minimaal 15 procent van hun grond richten ze in voor weidevogels. De extra cent per kilo melk voor die inspanning was enige tijd geleden al verlaagd naar een halve cent. Albert Heijn betaalt boeren die soortgelijke dingen doen een plus van 5 cent. FrieslandCampina zit op een extra van 2 cent.
Nieuwe Oogst - Weide Weelde-boeren stappen over naar huismerk Poiesz
De Weide Weelde-boeren maakten deze week bekend hun producten voortaan onder het huismerk Noordertrots van Poiesz Supermarkten in Noord-Nederland te leveren. Het merk Weide Weelde Boerenzuivel van zuivelcoöperatie NoorderlandMelk blijft alleen als melkstroom bestaan, maar zal voorlopig uit de schappen van andere winkelketens verdwijnen. Dat meldt Nieuwe Oogst.
Volgens Nieuwe Oogst slaagt NoorderlandMelk er niet in Weide Weelde Boerenzuivel rendabel te krijgen. Jumbo ging er minder van verkopen. Volgens NoorderlandMelk was de melk niet interessant genoeg voor niet in het noorden gelegen vestigingen.
De 13 melkveehouders van NoorderlandMelk moeten voldoen aan eisen op het gebied van diergezondheid, dierenwelzijn, kringlooplandbouw en weidevogelbeheer. Minimaal 15 procent van hun grond richten ze in voor weidevogels. De extra cent per kilo melk voor die inspanning was enige tijd geleden al verlaagd naar een halve cent. Albert Heijn betaalt boeren die soortgelijke dingen doen een plus van 5 cent. FrieslandCampina zit op een extra van 2 cent.
dank voor de correctie Theo, je hebt gelijk, ik heb het gecorrigeerd.
Het is Stoneyfield. Stoney Creek is de wijnboer.
Tien duimen voor JPvD #2 en vGinkel geeft in #3 in 1 zin de gedachtegang van boeren weer.
Les 2 van bedrijfseconomie gaat over productiegericht en verkoopgericht denken (na de wet van vraag en aanbod). De boer tracht zich daaraan te onttrekken met de overtuiging dat men buiten de economie staat en productie niet kan beheersen, daar is hier al genoeg over gediscussieerd.
Met een concept als dit betreedt de boer of de coöperatie de reguliere economie. Een wereld waarin je moet verleiden, investeren in merken en concepten, kortom waarin je marktgericht, verkoopgericht moet denken. Ik vermoed dat er in dit concept marketingtechnisch geen piek is geïnvesteerd. Ik heb het tenminste nog nooit in het reclameblok voor het achtuur journaal gezien. Failure ingebakken en bijna gegarandeerd. Dat heeft niets met noord of zuid te maken, we eten ook Schwarzwalder Schinken en gooien Friesche Vlag in onze koffie.
Denken dat je een mooi product maakt in een leuke verpakking en dat dan vanzelf gaat verkopen is een hardnekkig misverstand in de agrarische sector. Of nog gekker, denken dat de supermarkt je boterham gaat smeren. Zoals Van Eerd van Jumbo opmerkte bij de introductie van een mooie exclusieve kaas: "Mooi dat het gelukt is om bij ons op het rek te komen, maar nu moeten jullie nog zorgen dat het er over drie maanden nog ligt..."
Dat kan best, maar vraagt een compleet andere benadering. Kijk nou eens naar Stoneyfield Farms bijvoorbeeld, in pakweg 30 jaar ontwikkeld tot een van de grote dairy merken in Amerika op basis van uitsluitend bio beginselen. Stoneyfield is een ijzersterk merk geworden, Danone, die aan het begin van deze eeuw eigenaar werd, verkocht het voor bijna een miljard dollar aan de nummer 2 in Frankrijk, Lactalis. En voordat Hendrik weer gaat roepen "bio kan niet leveren...", daar gààt het niet om, hier wordt geld verdiend. In idealistische kringen een banaal gespreksonderwerp, maar redelijk essentieel om duurzaam aan de gang te kunnen blijven.
Mooie producten maken met een filosofie erachter is niet genoeg. Je moet je verplaatsen in de positie van de klant. Waarom moet de consument jouw product kopen? Waarom zou de supermarktorganisatie met jou samen moeten gaan werken? En hoe communiceer je dat aan zowel je directe klanten als aan de consument? Als je het antwoord op die vragen niet hebt, hou dan het geld liever in je zak.
Ik ken dit concept niet, maar durf er wel een gokje op te wagen dat op die manier niet is gedacht.
Frank, zucht. Dit gaat niet over zekerheid of waarheid. Dit gaat over drammen en waarheden opleggen. Proces dus.
Over waarheid, zekerheid en dissenting, kan ik je deze tekst van Dennis Zeilstra aanbevelen.
#16 Dick, wat is nu het verschil tussen suggestie, en iemand laten nadenken door met iets te komen wat niet in zijn denkraam, of in de mainstream, past? En ook, je zit soms zo vast in je eigen denkbeeld, dat alleen zoiets als suggestie je ervanaf kan helpen.
Er zit ergens een dunne lijn.
Jij noemde al 'zekerheid', maar ook hier: als iets onzeker gebracht wordt, ga je niet van je eigen denkbeeld af, jij bent tenslotte ook 'zeker'.
Moeilijk, moeilijk, modereren ook.
Te veel suggestie is ook niet jofel, krijg je een idee van 'zwemmen' door, en kan uitlopen dat je naar een goeroe overstapt, om van dat akelige onzekere gevoel af te zijn.
Wetenschap gaat niet over waarheid, en de meeste zaken zijn relatief, staan in relatie tot elkaar.