Het gaat over die petitie die bio belastingvrij moet maken. Niet tekenen, adviseren we dan steevast. Je wordt genept. Inmiddels staat het kreng op meer dan 40.000 handtekeningen zodat de Kamer ermee lastig gevallen gaat worden.
We hebben hier al eens duidelijk gemaakt dat het of een onnozele actie van goed bedoelende mensen is, of een geslepen truc van handige zakenlieden die nog een extra centje mee willen pikken van het goede gemoed van onwetende burgers. Stamgasten kennen onze bezwaren. Voor nieuwkomers nog even de argumenten op een rijtje:
1. Biologisch hoeft niet te kosten wat het kost als er een ander opslagenstelsel zou worden gebruikt. Dat geldt zeker voor de bedrijfskantinebranche waarvoor deze actie m.n. is opgezet. Veel te lange ketens zorgen voor veel te hogen prijzen, waar bio juist geen baat bij heeft. Deze belastingmaatregel zorgt dus juist voor een omgekeerd effect: het ophopen van onduurzame onzinkosten in bio. Weg ermee. Laten de bedrijfskantine-exploitanten daartoe vooral gestimuleerd worden door non-verkopen, wegens ‘te duur’. Dat zijn pas stimuleringsmaatregelen.
2. Bio doet het inmiddels zelfs in z'n absurd dure gedaante al als een speer; er is zelfs niet genoeg aanbod. Prijsmaatregelen zouden de prijs dus alleen maar verder omhoog, terwijl het echt stukken
Argeloze consumenten worden aangesproken in hun onwetende burgerdom. Ons advies: wilt u biologisch, ga dan naar de Lidl die niet met de opslagen knoeit. Ga voor de deur van de Lidl jengelen om nog veel meer bio, ook in zuivel en vlees. Dat helpt als je meer betaalbare bio wilt. Gewoon je broodje bio mee. Net als vroeger. Als het je daar tenminste omgaat. De prijzen bij je baas gaan dan snel omlaag, of de service en kookkwaliteit gaan omhoog. Dat laatste is natuurlijk ook geweldig.
Wat vind je na lezing van het bovenstaande van de handtekening die je misschien al werd afgetroggeld? Onze poll biedt een herkansing. Als je vindt dat het bovenstaande onzin is, moet je dat natuurlijk ook laten horen.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Bruno, je bent vast een brave burger die een mening heeft, maar er niet noodzakelijk veel voor heeft gedaan om die te vormen. Als je de bovenstaande draad had gelezen dan had je kunnen constateren dat de gebruikelijk opslagmethodieken in de handel zorgen voor de 'duurte' van biologisch. Er wordt dus een oneigenlijke handelsmarge opgemaakt.
Juist Leo weet dat en komt niettemin met deze populistisch actie. Niks kwaads over Leo. Het is een schat. Ik sprak hem uitvoerig over deze draad en weet dat hij het heel goed bedoeld. Maar het argument is volslagen flauwekul.
Dit is de actie van een zachte heelmeester die stinkende wonden laat. Ik kan het helaas voor jou - en voor Leo - niet mooier en makkelijker maken. 'Duurzaamheid' is vooral een kwestie van complexiteiten doorgronden en niet zozeer van ff snel van de heup schieten. Dan kom je van de regen in de drup.
Wellicht ben ik volkomen naïef, maar ik verdenk niemand van geslepenheid, indirecte diefstal, geld achterhouden, te grote marges of wat dan ook. In elk geval niet tot het tegendeel bewezen is. Dan maar liever naïef. Ik ga uit van vertrouwen en tegoedertrouw handelen. En ik word liever niet technocratisch. In simpele economische beginselen leidt een lagere prijs tot een betere concurrentiepositie en dus tot omzetvergroting. Ook geloof ik dat een kritische massa nodig is om tot structurele kostenverlaging te komen. Over het beperkte aanbod maak ik me geen zorgen. Het aanbod heeft zich in elke sector steeds trouw aangepast aan de vraag. Ik steun deze petitie in al mijn eenvoud dus graag.
Ik sprak gisteren met Leo Dijkgraaf. Vertelde hem stomverbaasd te zijn geweest toen ik ontdekte dat juist hij - die ageert tegen de onzinnige opslagen die bio duur maken - deze actie had opgezet. Daar kon hij inkomen. We konden elkaar vinden op de zin van de actie: eten brengt mensen in actie. Dat is goed nieuws.
Het geïnformeerde publiek van foodlog is het echter ook duidelijk. Inhoudelijk is de actie onzin. Symbolisch is'ie wel degelijk van belang.
Rond dit onderwerp waren Dijkgraaf en wat Nederlandse politici zondagavond te horen op de radio 1 in het programma Atlas: http://player.omroep.nl/?aflID=10098014 (het interview begint ergens rond minuut 39 minuten en duurt circa 7 minuten).
NB: vanavond sprak ik een doorgefourneerde kenner van het grootkruideniersvak die het woord 'crimineel' in de mond nam om zijn gevoel weer te geven over het gebruik van biologisch als winstmaker.
Beste dubbel- en zelfs driedubbelstemmers: niet doen. Het systeem haalt dubbele stemmen eruit.
Huib, het laatste aspect wat je daar aan de orde stelt is hier al vaak besproken: Aldi en Lidl cross subsidiëren niet. Daarnaast zijn ze niet uit op margemaximalisering, maar op omzetmaximalisering. Daarom hoeft biologisch daar nauwelijks duurder te worden dan gangbaar.
Vraag aan Annechien: De overheid kan dan het proces tijdelijk faciliteren door tijdelijke stimulansen te geven. Op welke manier wil je dat faliciteren? En waaruit bestaan die tijdelijke stimulansen (als die niet financieel zijn)?
Wat mij geregeld opvalt: supermarkten worden steeds weer gezien als organisaties die zoveel mogelijk in eigen zak willen steken en dat ten koste van zowel leveranciers als klanten. Geen vruchtbaar uitgangspunt moet ik zeggen.Is het een echo van het anti-kapitalisme uit de jaren zeventig die vond dat winst maken vies of tenminste uiterst verdacht was? En heb je tegenwoordig naast een links ook een rechts en een 'niet-links, niet-rechts' antikapitalisme?
Supermarkten zijn economische organisaties. Ze zijn daarmee niet onethisch, maar a-ethisch. dat wil zeggen dat ze ethiek niet of nauwelijks in hun overwegingen betrekken. Maar als de consumenten, de overheid of wat dan ook ethiek wel belangrijk vindt zijn ze er niet op tegen daar aan mee te werken, vooral als ze daar iets voor terug krijgen: beter image bij klanten of extra omzet of marge.
Dus als we bepaalde zaken willen promoten - bio, diervriendelijk vlees in drie categoriën, multi volumes - moeten we bij hen wezen.
Hoe komt het dat sommigen van jullie collega's/concurrenten wel biologisch grootschalig oppakken en anderen dat alleen doen tegen een torenhoge marge? En: wij hebben de gedachte dat bio/diervriendelijk vlees,/multi-volumes wel een redelijk aandeel in omzet kan verwerven als het anders opgepakt wordt. Aan welke voorwaarden moet voldaan worden opdat jullie supermarkten dit wel als een kans gaan zien ? En hoe kan de overheid daarbij faliciteren?
Zijn er ook lezers met retailachtergrond die hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
Dat het bij voorbaat onmogelijk is kan ik moeilijk geloven. Aldi en Lidl bewijzen dit met hun biologische peen.