Volgens de rekenmethodiek van de organisatie hebben de deelnemers tijdens de WZV gezamenlijk 212 miljoen liter water, 1,6 miljoen kilogram vlees en 166 miljoen km autorijden aan CO2- uitstoot bespaard.
Voor het merendeel van de deelnemers blijft het daar niet bij: 1,5 miljoen deelnemers zijn van plan om ook de rest van het jaar geen of minder vlees te eten. Dat blijkt uit een onderzoek bij ruim 1.000 consumenten door onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees. Dat komt overeen met de uitkomsten van een enquête waarin 80% van de mensen die al eerder meededen aan de WZV zegt dat zij hun vleesconsumptie verminderd hebben.
De WZV liet zijn sporen ook na in het koopgedrag. Uit de supermarktcijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt de verkoop van vleesvervangers tijdens de WZV gestegen te zijn met 154% ten opzichte van een gemiddelde week in 2021. De verkopen van vers vlees daalden met 8,1%, aldus Marketing Tribune.
Behalve de WZV heeft ook de coronapandemie effect op de vleesconsumptie van Nederland. Sinds de uitbraak van het coronavirus eet 19% van de Nederlanders minder vaak vlees en 14% vaker vleesvervangers, schrijft De Levensmiddelenkrant. De WUR berekende daarentegen dat Nederlanders thuis meer vlees zijn gaan eten, omdat de verkopen van vlees en vleeswaren bij supermarkten en slager in 2020 duidelijk stegen.
De merkwaardige conclusie luidt dan ook dat we thuis zowel meer vleesvervangers als meer vlees zijn gaan eten door corona.
De beide onderzoeksuitslagen zijn helemaal niet strijdig met elkaar. De Nederlanders die thuis meer vlees zijn gaan eten, behoren ongetwijfeld tot de massa mensen die regelmatig uit eten ging en nu hun entrecôte en hamlapjes thuis moesten bakken. In 2020 haalden immers niet alleen slagers een hogere omzet, dit gold ook voor alle supermarkten en andere foodretail. Waar restaurants (en kantines etc, de hele out-of-home markt) hun vleesafzet moesten stilzetten, is dierlijke consumptie thuis dús gestegen. Communicerende vaten. Waarbij zij opgemerkt, dat vóór corona de out-of-home consumptie GROTER was dan de thuisconsumptie, in Nederland. Iets meer dan 50% namelijk. Hoe dat kan? Onder out-of-home vallen naast horeca ook alle bedrijfsrestaurants, sportkantines, bezorgmaaltijden en maaltijden in zorginstellingen. #1 #2 #3 #4
Erik #3, klopt. Je kunt niet direct iets meten zo. Wel uit de afgeleide: jaren achter elkaar dezelfde vragen stellen en dan daarin kijken of er een verschuiving is. En dan nog is het oppassen geblazen met de conclusies
Meest overschatte onderzoeksmiddel: de enquete.
Nog maar een keer:
Ooit geleerd van C. Goud, hoofdmarktonderzoek van de Hema: "Mensen zeggen niet wat ze doen en doen niet wat ze zeggen."
Ben ik de enigste die geen sikke pit meer geloofd van die zogenaamde consument onderzoeken die opvallenderwijs telkens laten zien wat er verwacht wordt door de opdrachtgever.