Al tientallen jaren zoeken medische technologiebedrijven naar manieren waarop diabetici snel en eenvoudig hun bloedsuiker kunnen meten - met matig succes. Maar nu lijken ze nu links en rechts ingehaald te worden door Apple, Samsung en Google, die zich vol op de markt voor 'wearables' storten. Al deze bedrijven hebben de afgelopen tijd geïnvesteerd in technologie en mensen met medische kennis, en het meten van bloedsuiker staat bovenaan de wensenlijst.

De markt voor bloedsuikermetingen zal in de VS naar verwachting naar zo'n $12 miljard groeien tot 2017, schrijft Reuters. Meer dan 29 miljoen Amerikanen hebben diabetes en de economische kosten daarvan bedroegen in 2012
$245 miljard, een stijging van 41% in vijf jaar. "All the biggies want glucose on their phone," zegt John Smith van Johnson & Johnson's LifeScan dan ook. Het potentieel is enorm. Maar het verleden heeft ook geleerd dat het nog niet zo eenvoudig is een niet-invasieve bloedsuikermeting te ontwikkelen.

Het is de vraag of de technologiegiganten, met hun push in 'wearables' die een belangrijke pijler onder Quantified Self zullen vormen, dé succesformule gaan vinden. Niet alleen zullen ze zorgvuldig moeten balanceren op de grens tussen een medisch apparaat - met alle daarbij behorende eisen en toezicht - en een gezondheids- en fitheidsmonitor, ook kan de vertaling van idee, zoals de 'smart contactlens' naar werkelijkheid nog op veel obstakels stuiten.

Reuters eindigt op een toon van optimisme: waar de bloedsuikermeetindustrie zelf er de afgelopen jaren niet in geslaagd is een non-invasieve meetmethode te ontwikkelen, kan de inzet (en de budgetten) van de technologiereuzen wel eens voor een doorbraak op korte termijn gaan zorgen.
Dit artikel afdrukken