Volgens retailprofessor Simonetta Carbonaro zijn Europese consumenten 'in transitie'. Ze ontwikkelen zich tot professionele keuzemakers, die niet langer blind aanrennen achter wat retailers hen voorschotelen, maar die bewust kiezen voor consuminderen. Daarbij houden ze kwaliteit hoog in het vaandel én letten ze op de prijs. Als die de kwaliteit niet waard is, laten ze het product staan. Retailers moeten zich van deze nieuwe realiteit bewust worden.
Carbonaro doet haar uitspraken in een lezenswaardig interview op RetailDetail.
Ze stelt onder andere dat de huidige golf van consuminderen niet meer een (kleine) tegenreactie is op een periode van overvloed (in de woorden van Carbonaro: 'koopboulimie'), maar een nieuwe realiteit, ingegeven door de voortdurende economische crisis. In Europa krijgt deze bespaarzin de vorm van 'minder middelmaat, meer kwaliteit', hetgeen nieuwe perspectieven opent voor retailers. De weg is feitelijk al aangegeven door de opkomst van discounters (Aldi, Lidl, Mediamarkt), die heel bewust kiezen voor minder keus en goed design. Als voorbeelden noemt ze Ikea en H&M, die 'een van de grootste veranderingen in de ziel van de retail' veroorzaakt hebben.
Retailers die zich (te) veel voegen naar de wensen van consumenten, lopen volgens Carbonaro het risico verstrikt te raken in die 'klantoriëntatie'. Het is belangrijker te focussen op de echte noden, anders kom je vast te zitten in een overdaad van assortiment, zoals super- en hypermarkten nu ervaren. Het gaat erom de consument een betekenisvol aanbod te doen, dat relevant is voor de klant, echte waarde bevat en anders is dan dat van de concurrenten. De consument is inmiddels prima in staat om zelf op zoek te gaan naar waar het door hem gewenste product het goedkoopst te krijgen is. Carbonaro: 'Je zou kunnen zeggen dat ze eigenlijk professionele consumenten geworden zijn.'
Carbonaro's boodschap aan retailers: 'Tot nu toe was het de uitdaging voor retailers om mensen waar voor hun geld voor te schotelen, de moderne retailers zullen consumenten moeten voorzien van een waardevolle betekenis!'
Het hele interview is hier te lezen. Het interview verduidelijkt eerdere analyses van de markt die onlangs op Foodlog aan bod kwamen. ABN Amro en FNLI signaleerden terreinverlies voor de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie. Voor kwaliteit kiezende klanten gaan steeds minder voor Nederlands product. De kwaliteitstrend die tevens een goede prijs/kwaliteit vergt werd eveneens gesignaleerd door de Engelse tak van Deloitte.
Fotocredits: SpecialKRB
Dit artikel afdrukken
Ze stelt onder andere dat de huidige golf van consuminderen niet meer een (kleine) tegenreactie is op een periode van overvloed (in de woorden van Carbonaro: 'koopboulimie'), maar een nieuwe realiteit, ingegeven door de voortdurende economische crisis. In Europa krijgt deze bespaarzin de vorm van 'minder middelmaat, meer kwaliteit', hetgeen nieuwe perspectieven opent voor retailers. De weg is feitelijk al aangegeven door de opkomst van discounters (Aldi, Lidl, Mediamarkt), die heel bewust kiezen voor minder keus en goed design. Als voorbeelden noemt ze Ikea en H&M, die 'een van de grootste veranderingen in de ziel van de retail' veroorzaakt hebben.
Retailers die zich (te) veel voegen naar de wensen van consumenten, lopen volgens Carbonaro het risico verstrikt te raken in die 'klantoriëntatie'. Het is belangrijker te focussen op de echte noden, anders kom je vast te zitten in een overdaad van assortiment, zoals super- en hypermarkten nu ervaren. Het gaat erom de consument een betekenisvol aanbod te doen, dat relevant is voor de klant, echte waarde bevat en anders is dan dat van de concurrenten. De consument is inmiddels prima in staat om zelf op zoek te gaan naar waar het door hem gewenste product het goedkoopst te krijgen is. Carbonaro: 'Je zou kunnen zeggen dat ze eigenlijk professionele consumenten geworden zijn.'
Carbonaro's boodschap aan retailers: 'Tot nu toe was het de uitdaging voor retailers om mensen waar voor hun geld voor te schotelen, de moderne retailers zullen consumenten moeten voorzien van een waardevolle betekenis!'
Het hele interview is hier te lezen. Het interview verduidelijkt eerdere analyses van de markt die onlangs op Foodlog aan bod kwamen. ABN Amro en FNLI signaleerden terreinverlies voor de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie. Voor kwaliteit kiezende klanten gaan steeds minder voor Nederlands product. De kwaliteitstrend die tevens een goede prijs/kwaliteit vergt werd eveneens gesignaleerd door de Engelse tak van Deloitte.
Fotocredits: SpecialKRB
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Bonjour monsieur Robert... retail verschraalt, maar er zijn ook hier in den lande inmiddels allerlei kleinschalige bewegingen die verschraling tegen proberen te gaan. & kijk naar de foto boven het artikel van handschoenen, zeep, kaas tot olijfolie er zijn inmiddels ontzettend veel kleine, bedrijfjes met een gespecialiseerd en breed aanbod.
Karin (leuk dat je hier de laatste tijd aktief meedoet), ik denk dat ook de gemiddelde NL consument eigenlijk een beetje genoeg begint te krijgen van de eeuwige middelmaat van het hollandse product...
Versimpeling van het assortiment stamt uit het midden van de jaren tachtig, toen bijv. Procter & Gamble erachter kwamen dat ze meer verkochten door minder producten in het schap te zetten bijv. luier- en shampoo merken.
Consumenten zijn altijd al prijs-, kwaliteitsbewust geweest. Hele volksstammen pluizen reclamefolders uit, letten op supermarkt en andere acties en bezoeken verschillende supermarkten. De huisvrouw sterft uit, werkende mannen & vrouwen hebben minder tijd... Maar worden we niet allemaal opgevoed om inkomsten en bestedingen in balans te houden?
Mediamarkt, Ikea en H&M hebben juist ontzettend veel keuze.
Het valt te betwijfelen of Aldi, Lidl & Mediamarkt "heel bewust kiezen voor minder keus en goed design." Doen Aldi & Lidl echt iets aan design?
Het assortiment van Aldi & Lidl valt mij nooit tegen, ook omdat ze een aantal typisch Duitse producten verkopen (een kwestie van gewenning & sentiment). In Duitsland heerst een ander kwaliteitsbewustzijn dan in Nederland. In Duitsland gaat hoog en laag naar de Aldi of de Lidl... vaak voor bepaalde producten. Waarom vallen de Lidl&Aldi; inmiddels steeds meer Nederlanders mee? Lang dacht iedereen hier dat het niks was en/of kon zijn...
Bij mijn weten, bestaan in elk EU land kleine en grote verschillen tussen retail en haar consumenten.
In Amerika is de 'coupon' een fenomeen. "Last year, Americans saved more than $3.7 billion using coupons, and coupon usage continues to grow." zie bijvoorbeeld: The Future of Coupons
Ongeacht consumenten zullen altijd waar voor hun geld willen.
Carbonara zegt "Retailers die sneller kunnen inspelen op de wensen van consumenten, zijn de retailers die sneller kunnen groeien dan de grote distributieketens." Dat staat volgens mij haaks op haar aanbeveling om consumenten te voorzien van een "waardevolle betekenis".
Wellicht doelt ze hiermee op de verpakking (design).
Is het vreemd dat Nederlandse klanten steeds minder voor Nederlandse producten kiezen? Is het hier, sinds de jaren zeventig, niet de gewoonte om buitenlandse keukens en producten op te hemelen?
@Dick, ik wist niet dat nu meer mensen meerdere supermarkten aflopen dan voorheen. Overigens is men duurder uit als men dat doet , dus dat gedrag getuigt nou niet echt van 'professioneel' consumentengedrag.
En is het zo dat we uit een tijdperk komen dat we (niet alleen goedkoop, maar ook)goed spul willen hebben? Waarom ligt mijn C1000 dan vol met 33 soorten vla met allemaal dezelfde matige kwaliteit?
Overigens wil ik hier niet zeggen dat er geen kansen komen voor producenten die kwalitatief en betaalbare proposities in de schappen leggen. Sterker nog: dat is inderdaad de trend omdat consumenten nu geloven dat dat over hun gaat.
Niels, heb jij de statistieken van de laatste tijd bijgehouden? In slechte tijden gaan consumenten naar meer verschillende winkels. Daarbij komt dat ze uit een tijdperk van overvloed komen en niet alleen maar het goedkoop, maar ook goed willen.
Zou het nut en de scherpte van de waarneming iets met de combinatie van die twee dingen in dit specifieke tijdsgewricht te maken kunnen hebben?