Carbonaro doet haar uitspraken in een lezenswaardig interview op RetailDetail.

Ze stelt onder andere dat de huidige golf van consuminderen niet meer een (kleine) tegenreactie is op een periode van overvloed (in de woorden van Carbonaro: 'koopboulimie'), maar een nieuwe realiteit, ingegeven door de voortdurende economische crisis. In Europa krijgt deze bespaarzin de vorm van 'minder middelmaat, meer kwaliteit', hetgeen nieuwe perspectieven opent voor retailers. De weg is feitelijk al aangegeven door de opkomst van discounters (Aldi, Lidl, Mediamarkt), die heel bewust kiezen voor minder keus en goed design. Als voorbeelden noemt ze Ikea en H&M, die 'een van de grootste veranderingen in de ziel van de retail' veroorzaakt hebben.

Retailers die zich (te) veel voegen naar de wensen van consumenten, lopen volgens Carbonaro het risico verstrikt te raken in die 'klantoriëntatie'. Het is belangrijker te focussen op de echte noden, anders kom je vast te zitten in een overdaad van assortiment, zoals super- en hypermarkten nu ervaren. Het gaat erom de consument een betekenisvol aanbod te doen, dat relevant is voor de klant, echte waarde bevat en anders is dan dat van de concurrenten. De consument is inmiddels prima in staat om zelf op zoek te gaan naar waar het door hem gewenste product het goedkoopst te krijgen is. Carbonaro: 'Je zou kunnen zeggen dat ze eigenlijk professionele consumenten geworden zijn.'

Carbonaro's boodschap aan retailers: 'Tot nu toe was het de uitdaging voor retailers om mensen waar voor hun geld voor te schotelen, de moderne retailers zullen consumenten moeten voorzien van een waardevolle betekenis!'

Het hele interview is hier te lezen. Het interview verduidelijkt eerdere analyses van de markt die onlangs op Foodlog aan bod kwamen. ABN Amro en FNLI signaleerden terreinverlies voor de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie. Voor kwaliteit kiezende klanten gaan steeds minder voor Nederlands product. De kwaliteitstrend die tevens een goede prijs/kwaliteit vergt werd eveneens gesignaleerd door de Engelse tak van Deloitte.

Fotocredits: SpecialKRB
Dit artikel afdrukken