Nederlanders rekenen hun online bestelde maaltijden massaal ook online af. De fooi voor de bezorger schiet er dan vaak bij in. De pizzakoerier en andere bezorgers krijgen aan de deur minder vaak fooi dan een aantal jaren geleden, meldt EditieNL naar aanleiding van een enquête. Een online fooi-optie, zoals bij Foodora en Deliveroo, zou een oplossing kunnen zijn. Vooralsnog kan dit bij marktleider Thuisbezorgd.nl nog niet. "We hebben daarvoor nog geen manier gevonden die goed werkt voor restaurants en bezorgers", laat het bedrijf weten.

Volgens Remco Robelus van Spare Rib Express speelt het slechte imago van koeriers ook een rol. Robelus denkt dat dit beeld wel aan het veranderen is door betere service aan de deur en de opkomst van elektrische fietsen. Meer fooi behoudt ook de goede bezorgers, denkt Martijn Jansen, voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Maaltijdbezorgers. "Die zijn lastig te vinden en al helemaal lastig aan je te binden."
RTLnieuws - We laten vaker eten bezorgen, maar geven daarvoor minder fooi
  • Deel
Druk af