Dat zei neuromarketeer Martin de Munnik op een bijeenkomst voor winkeliers in Putten. Samen met Victor Lamme, bekend van De vrije wil bestaat niet, richtte hij het bureau Neurensics op. Vakblad Levensmiddelenkrant schrijft over de ontdekkingen die zij deden op het gebied van ons koop- en winkelgedrag.

Neurensics meet via MRI-scans welke hersenactiviteit wordt opgewekt door het zien van beelden, producten, verpakkingen en advertenties. Zo brengen ze de emoties die ze opwekken in kaart. Sterke merken blijken de emoties van mensen te vormen. Zo sterk dat De Munnik zegt dat een merk 'de grootste placebo ter wereld' is. Marketingcommunicatie moet gericht zijn op het oproepen van positieve emoties. De Munnik vertelde dat de lancering van het nieuwe bierflesje van Heineken MRI's laat zien met oplichtende lust- en vertrouwensgebieden in ons brein. Het zorgde voor een heerlijk heldere stijging van de omzet. Grolsch kwam ook met een nieuwe verpakking, maar schoot mis. MRI's lieten teveel angst en minder vertrouwen zien met een navenant, achterblijvend verkoopresultaat.

De Munnik wees tijdens de bijeenkomst ook op twee folders. Een Etosfolder liet een olifant zien. Een soortgelijke van Het Kruidvat liet een vrouw zien. Die zou beter zijn "omdat we het liefst naar mensen kijken." Houdt de les daar op? Nee. Ook dat blijkt niet goed want je moet vrouwen niet alleen laten zien. "Dat maakt angst en gevaar los bij vrouwen. Beter is het als ze in een groep staat of met een kind." Elke merkenmarketeer die dit hoort belt natuurlijk met Neurensics. Als het na een paar proefjes blijkt te werken, zitten die als gebeiteld.

U snapt het:
- les 1: als merkenjongens dachten het nu wel begrepen te hebben, dan hebben ze het mis. Er is altijd net weer een detail dat Coca-Cola, Heineken, Unilever dwingt om toch nog even een MRI te doen. Da's pas marketing!
- les 2: als je dacht dat je vrije wil kiest op het schap, dan had je dat mis: je kocht altijd al wat je onbewuste brein leuk vindt. Jij bestaat niet. Jij bent je onbewuste.
- les 3: in de toekomst koop je echt alleen nog wat de marketeer wil dat je koopt

En nu je dit weet?

NB: kreeg u ook zo'n lekker gevoel van die viral van Evian? Neurensics weet waarom:



Als je er zo over nadenkt is het ongelofelijk dat er zo gezeurd wordt dat de marketing van duurzaam niet opschiet. Dat heerlijk pure en natuurlijke Evian laat het zien. Dat bedrijf verkoopt helemaal geen water, geen natuur en geen bewustzijn. Het verkoopt ons. Zo gaat dat.

Nog een vraagje daarom: hoe zou Neurensics duurzame marketing vormgeven? Wij hebben een donkerbruin vermoeden dat het antwoord zou zijn: door er geld mee te verdienen. Als we toch onbewust zijn, dan maakt het immers allemaal geen bal uit.


Fotocredits: screenshot website Neurensics
Dit artikel afdrukken