Dat zegt Marit van Egmond. Als CEO zwaait ze voor Ahold Delhaize de scepter over het merk Albert Heijn. De Volkskrant sprak met haar en wilde weten of de kassa blijft bestaan. Daar gaat het niet om, vertelt ze de interviewer. Het gaat om nieuwe processen.
De krant vraagt: Wat zegt u tegen de mensen die toch heel graag bij een bemande kassa willen afrekenen? Van Egmond antwoordt: "Ik denk dat de technologie zo snel gaat dat je je straks kunt afvragen of zelfs zelfscankassa’s nog nodig zijn. Er zijn zoveel andere manieren waarop je een winkel in en uit kunt lopen en kunt betalen. Ik zie niet in waarom we vast moeten houden aan een lopende band met een medewerker aan het einde. Als je ziet hoeveel mensen nu thuis digitaal bankieren, dan denk ik: die kunnen toch ook digitaal boodschappen doen. Wij helpen ook om ouderen daarin wegwijs te maken." Uiteraard. Amazon is allang zo ver dat je niet eens meer hoeft af te rekenen in slimme winkels. Dat gaat ook praktijk worden en zal bovendien winkeldiefstal verder tegengaan omdat zulke winkels de klant heel precies kunnen volgen.
Terwijl gezondheidsexperts pleiten voor overheidscampagnes om consumenten gezonder te laten eten, ziet Van Egmond de huidige coronacrisis als een grote motivator voor mensen om zelfs al zonder zulke campagnes stappen te zetten om gezonder te gaan eten. Van Egmond: "Na elke persconferentie over covid-19 zien wij direct de verkopen van kiwi’s en sinaasappelen stijgen, alles waar vitamine C in zit. Mensen zijn veel bewuster bezig met wat ze eten. Op de Allerhande-website zoeken onze klanten naar recepten die veel tijd kosten, terwijl voorheen recepten populair waren die in minder dan 15 minuten klaar zijn. Het moest vooral snel. Nu zijn ‘stoven’ en ‘oven’ de sleuteltermen. Mensen hebben meer tijd thuis, en besteden meer aandacht aan wat ze eten.‘We krijgen ook veel meer vragen over waar voedsel vandaan komt, en zien een enorme vlucht in de belangstelling voor producten uit Nederland. Dat voelt kennelijk bekender, veiliger, dichtbij. Ik denk dat mensen ook de lokale economie willen steunen. Bovendien heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt hoe lang en complex toeleveringsketens zijn."
Dit artikel afdrukken
Terwijl gezondheidsexperts pleiten voor overheidscampagnes om consumenten gezonder te laten eten, ziet Van Egmond de huidige coronacrisis als een grote motivator voor mensen om zelfs al zonder zulke campagnes stappen te zetten om gezonder te gaan eten. Van Egmond: "Na elke persconferentie over covid-19 zien wij direct de verkopen van kiwi’s en sinaasappelen stijgen, alles waar vitamine C in zit. Mensen zijn veel bewuster bezig met wat ze eten. Op de Allerhande-website zoeken onze klanten naar recepten die veel tijd kosten, terwijl voorheen recepten populair waren die in minder dan 15 minuten klaar zijn. Het moest vooral snel. Nu zijn ‘stoven’ en ‘oven’ de sleuteltermen. Mensen hebben meer tijd thuis, en besteden meer aandacht aan wat ze eten.‘We krijgen ook veel meer vragen over waar voedsel vandaan komt, en zien een enorme vlucht in de belangstelling voor producten uit Nederland. Dat voelt kennelijk bekender, veiliger, dichtbij. Ik denk dat mensen ook de lokale economie willen steunen. Bovendien heeft de coronacrisis duidelijk gemaakt hoe lang en complex toeleveringsketens zijn."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De echte goede tech zet die AH gedaan heeft is Bol.com gekocht hebbende jaren geleden. Daarmee kochten ze een bestaande andere cultuur qua tech denken en personeel met tech skills om is bij in de keuken te kunnen kijken.
Eens met Jan Peter het is logistiek, logistiek, logistiek van producten en informatie.
Over informatie werd dit al geschreven in 2013: weet-albert-heijn-straks-als-eerste-dat-jij-zwanger-bent
Zo kijkt McKinsey er tegenaan: Adapting supply chains.
Elke supermarkt is een logistiek bedrijf, met een toegevoegde waarde: gemak.
Meestal het gemak van dichtbij. Location location location.
In schappen is het datamanagement en ook in de schapruimte location location location.
Bij 'mijn' Appie rijen voor de zelfscankassa's voor de minder volle kar. En her en der een praatje bij de cassières, voor diegene voor wie de supermarkt een uitje is.
De menselijke maat blijft denk ik voor een doelgroep belangrijk.
Wouter, in Amerika zijn ze volop aan het expirimenteren met 'retail-formats': Genderless Retail :-)
Wouter, als die eerste twee in orde zijn, dan is de derde een peuleschil. Sterker nog als de eerste staat als een huis wordt het leven een stuk gemakkelijker.
En ik zie logistiek breder dan alleen naar de DC. Ik zie ook als logistiek van DC of winkel naar klant (of huis, of voorraadkast, of koelkast, of vuilnisbak). Daar zou wel hun expertise moeten zitten.
En je hebt gelijk over het vastgoed: al die overnames van de laatste 20 jaar draaiden alleen maar om de verkooppunten, niet over de kwaliteit van de merken (Edah, Konmar, SuperdeBoer, C1000, Marqt, we zijn ze allang vergeten).