De Zeeuwse krant PZC brengt vanmorgen een reportage over de waterpaprika uit Nederlandse kassen. De waterpaprika is het logische gevolg van de al jaren durende slechte economische situatie in de glastuinbouw. Met name in paprikateelt is die nog scherper omdat er teveel paprikakassen zijn gebouwd. Telers zijn doorgeslagen in hun streven naar efficiëntie en lage kosten. Ze willen zoveel mogelijk kilo's paprika per meter produceren. Dat leidt zware paprika's, niet van de smaak maar van het water.

De tuinbouwcrisis zorgt ervoor dat smaak en kwaliteit er nauwelijks meer toe doen. Er wordt gekozen voor rassen die veel water bevatten. Met alle gevolgen van dien. "Een gemiddelde Nederlandse paprika is niet meer beter dan een Spaanse of een Marokkaanse", stelt Bernd Feenstra van ABN AMRO.

LTO Groeiservice maakt zich bij monde van Kees Zuidgeest ook zorgen. De vanzelfsprekendheid waarmee de Nederlandse paprika als kwaliteitsproduct gezien wordt, brokkelt af. "Het risico bestaat dat ze op een gegeven moment zeggen: het Hollandse product is niet goed genoeg meer". Volgens het LEI moeten de partijen zelf onderling afspraken maken om het tij nog te keren, nu de productschappen die dat hadden kunnen regisseren verdwijnen. Die afspraken zullen op zich op het aspect smaak en kwaliteit moeten richten: "We zijn nog steeds dé groentenboer van Europa en kunnen versere en smaakvollere paprika's leveren dan wie ook", stelt Feenstra, "Daar kun je ook een hogere prijs voor vragen."

LTO Groeiservice doet ook een duit in het zakje: "Misschien moeten de eisen aangescherpt worden. We zijn al bezig met onderzoek, en ook met voorlichting aan de tuinders. Dat doen we altijd wel, maar gezien de crisis nu extra intensief."
Dat klinkt een beetje als 'het huis staat in de fik, we gaan 'ns kijken we nog ergens een brandweerauto hebben.'

Jazeker, de titel klinkt niet leuk voor tuinders. Dat realiseren we ons. En jazeker, er zijn ook nog goede paprika's. We organiseerden zelf mee aan een proeverij waaruit de beste werden gekozen. Het is de hoogste tijd dat we die in winkels kunnen herkennen. Dan wordt die betere prijs waar Feenstra het over heeft er gegarandeerd voor betaald. De brandweer is op zoek naar de verkeerde spuit.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Toegevoegd 21/12/12, 17.00 uur, het verslag van een consumentenonderzoekje met paprika's dit najaar in Amersfoort (naar aanleiding van comment #20:




Fotocredits: verkiezing beste paprika van Nederland, Dorine Ruter
Dit artikel afdrukken