De tuinbouwcrisis zorgt ervoor dat smaak en kwaliteit er nauwelijks meer toe doen. Er wordt gekozen voor rassen die veel water bevatten. Met alle gevolgen van dien. "Een gemiddelde Nederlandse paprika is niet meer beter dan een Spaanse of een Marokkaanse", stelt Bernd Feenstra van ABN AMRO.
LTO Groeiservice maakt zich bij monde van Kees Zuidgeest ook zorgen. De vanzelfsprekendheid waarmee de Nederlandse paprika als kwaliteitsproduct gezien wordt, brokkelt af. "Het risico bestaat dat ze op een gegeven moment zeggen: het Hollandse product is niet goed genoeg meer". Volgens het LEI moeten de partijen zelf onderling afspraken maken om het tij nog te keren, nu de productschappen die dat hadden kunnen regisseren verdwijnen. Die afspraken zullen op zich op het aspect smaak en kwaliteit moeten richten: "We zijn nog steeds dé groentenboer van Europa en kunnen versere en smaakvollere paprika's leveren dan wie ook", stelt Feenstra, "Daar kun je ook een hogere prijs voor vragen."
LTO Groeiservice doet ook een duit in het zakje: "Misschien moeten de eisen aangescherpt worden. We zijn al bezig met onderzoek, en ook met voorlichting aan de tuinders. Dat doen we altijd wel, maar gezien de crisis nu extra intensief."
Dat klinkt een beetje als 'het huis staat in de fik, we gaan 'ns kijken we nog ergens een brandweerauto hebben.'
Jazeker, de titel klinkt niet leuk voor tuinders. Dat realiseren we ons. En jazeker, er zijn ook nog goede paprika's. We organiseerden zelf mee aan een proeverij waaruit de beste werden gekozen. Het is de hoogste tijd dat we die in winkels kunnen herkennen. Dan wordt die betere prijs waar Feenstra het over heeft er gegarandeerd voor betaald. De brandweer is op zoek naar de verkeerde spuit.
Toegevoegd 21/12/12, 17.00 uur, het verslag van een consumentenonderzoekje met paprika's dit najaar in Amersfoort (naar aanleiding van comment #20:
Fotocredits: verkiezing beste paprika van Nederland, Dorine Ruter
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Leuk filmpje, Dick.
Nu ik erover nadenk is paprika inderdaad al jaren vrij smakeloos.
Interessant: Hoe wordt eigenlijk bepaald wat er in de super komt te liggen?
Het lijkt of uiterlijk en prijs bepalend zijn.
Die goedkope "2e keus" "mix" paprika's bij de allochtone winkel hebben meestal meer smaak.
Mooi filmpje Dick. Ik heb dezelfde ervaring opgedaan met de introductie van een nieuwe kleur alstroemeria (snijbloem). Kopers op de veiling langsgegaan, bloemisten benaderd, verschillende kleuren laten zien. Goede gesprekken gehad, belangstellende mensen, goed initiatief. Nieuw ras geïntroduceerd, hoge prijzen de eerste tijd, iedereen blij.
Na een maand was het nieuwtje eraf. Men wilde het wel hebben, maar het moest toch niet veel meer kosten dan de gangbare rassen, want ja, het is wel anders, maar het moet niet te duur worden. Een ervaring rijker en een illusie armer.
Pieternel zegt dat het 'probleem te ingewikkeld is om te bespreken'. Dat begrijp ik niet. Wat ik leerde van veredelaars is dat er 'snel klaar' paprika's zijn ontwikkeld. Toen ik het voorrecht had voor een zaal paprikatelers terzake kundige vertegenwoordigers van 's lands oude en bekende zaadverdelaars Rijk Zwaan en ENZA te vragen hoeveel rassen paprika er zijn, antwoordden zij: 'honderden'. En die honderden zijn in beginsel allemaal commercieel te exploiteren. Er bleken er ca. 7 dominant in omloop, waarvan wat hen betreft 'lekker' mochten heten.
Er wordt gestuurd op productiviteit en kostprijs. En als je de kantjes daar nog meer vanaf snijdt dan krijg je kennelijk een product waar zelfs LTO Glasservice niet meer van weet hoe het moeten heten: waterpaprika of racepaprika.
De vraag is of het uitmaakt. Er is geen onderscheid en we vragen consumenten niet of ze misschien een lekkere paprika blieven. 'We' vragen het niet? Nou ja, wij - ikke in mijn rol als NieuwVerse meneer en m'n vrienden van Urgenda- deden het wel. In Amersfoort, op de smaakmarkt: kijk maar. Niet in een Wagenings laboratorium dus, maar gewoon op smaak. Ik verzeker u: we hadden dozen vol lekkere paprika's kunnen verkopen. Doodgewoon door mensen uit te leggen dat ze wat te kiezen hebben, ook al wisten ze dat niet.
Paprika's komen in vlagen. Als er veel aanbod is, is de prijs lager. Als het aanbod lager is, zijn de prijzen hoger. De prijzen gaan dus binnen een periode van enkele weken standaard omhoog en omlaag. Gevolg is dat er gespeculeerd wordt in het kanaal in afwachting van betere prijzen / betere vraag. Tevens worden paprika's vrij vroeg geplukt als de prijzen hoog zijn. Kip-en-ei kwestie gerelateerd aan de aard van het product.
Is het probleem nu de smaak of de kwaliteit (binnenrot)? Ik weet dat de smaak een onderdeel is van de kwaliteit, maar ik krijg uit het artikel en van de mensen uit de paprikasector de indruk dat het om de kwaliteit gaat.