Dat denken wij.
Een kwisje:
1. Hoeveel procent van de Fransen koopt
- Nutella?
- Haribo?
2. Doen ze dat voor hun kinderen?
3. Wat is de meest gegeten kaas in jong Frankrijk? (<30)
4. Wat drinken de jongere Franse generaties bij hun eten (<30)?
Niet bang zijn, gewoon opschrijven wat je denkt.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Van die Gin tonic geloof ik geen ene snars! In een jaar Frankrijk heb ik nog niemand dat zien drinken.
Siropen zijn trouwens wel populair heb ik gemerkt in Avignon. Ze hebben echt minstens tien soorten daar in de kroeg. Of het nou alleen is omdat het redelijke goedkoop is (2 euro per glas) of gewoon lekker is, je ne sais pas.
Nou vooruit, laat het limonade met een 'tic' zijn.
Studenten in Frankrijk drinken vooral goedkoop gedistilleerd, met iets om het te verdunnen. Helaas, ik weet het alleen uit gesprekken. Heb geen harde cijfers voor het hele land.
De Gin tonic komt uit de Coffe-uitzending.
drinkt de Franse jeugd gin tonic bij het eten????? dat wil ik zien!
O ja, laat je niet afschrikken door het stukje nws dat aan de uitzending vooraf gaat. Na het vrolijk makende muziekje begint 't.
Zo het mogelijk is: Coffe is Frankrijk's geheel eigen blend van W. Klootwijk en J. Van Dam ;-)
Sorry, er kwam iets tussen. Zolang had ik het niet willen uitstellen.
De cijfers komen van TNS Worldpanel in Frankrijk. Ze werden eind juni in een gesprek met Jean Pierre Coffe besproken. (de uitzending staat nog online).
- 47,8% van alle Fransen koopt Nutella. Van de Fransen onder de 30 63,1% Nutella. 64,7% zelfs als het gaat om Fransen zonder kinderen.
- 30% van de Fransen koopt Haribo. Niet zozeer voor de kinderen en ook niet voor zichzelf. Je koopt ze omdat ze zo gezellig zijn: om te delen dus met vrienden en geliefden. Voor een zgn. 'genietmoment' dat je wilt delen dus.
De cijfers zijn niet helemaal precies, maar zo'n 40% van de Fransen koopt La vache qui rit. Babybel speelt een eveneens een belangrijke rol. Niet gekwantificeerd. Reden: het is zo makkelijk.
Met name de jongeren zijn er de belangrijkste consumenten van.
De jeugd drinkt vooral gin tonic.
Overigens ziet Isabelle Kaiffer van TNS Worldpanel hoop. Jongere mensen drinken de meeste dure wijn. Ze drinken het niet vaak. Maar als ze het drinken nemen ze een betere fles.
Het werkelijk probleem noemt Coffe aan het begin van de uitzending:
- 54% van de Fransen heeft geen tijd om door de week nog zelf te koken, dus moet het k&k
- 65% heeft geen zin om er tijd aan te besteden
- 37% betaalt graag meer voor k&k omdat ze daar minder tijd aan denken kwijt te zijn
De hoop van Kaiffer is dus waarschijnlijk die van een schizofrene consument. Die wil wel goed, maar denkt dat dat niet kan voor alle dagen door de week.